Slik lages skøytebanene i Lørenskog

I vinter legges det is på ca.11 skøytebaner i Lørenskog, og innbyggerne benytter seg av dette tilbudet som aldri før. Under koronapandemien med strenge smitteverntiltak er tilbudet på utendørsaktiviteter viktigere enn noen gang.

En av de som sørger for at det er is på skøytebanene i kommunen er avdelingsleder i park og idrettsanlegg, Jostein Sævik.  

- Det er jo mange som ønsker å bruke isen. Alt fra små barn som skal lære å gå på skøyter til hele ishockeylag som trenger et sted å trene når ishallene er stengt. Med så mange mennesker på en liten flate blir det vanskelig å holde god avstand til hverandre. Derfor legges det flere skøytebaner i år av smittevernhensyn, slik at innbyggerne skal ha en bane i nærheten av der de bor. 

Men mange vet kanskje ikke hvordan man lager en skøytebane med god iskvalitet og hvor mye arbeid som egentlig ligger bak. 

Kenneth Skjørsæter og Bjørn Stenrud har lang fartstid og dette er den ellevte vinteren de legger is på skøytebanene i Lørenskog.  

Kenneth Skjørsæter og Bjørn Stenrud er godt fornøyde over den nylagte isen på Hammer skole. Lørenskog kommune

 - Noen ganger må man sprøyte vann opp til 14 runder per bane for å få en is man kan gå skøyter på, forklarer Kenneth. Vi bruker gjerne en tank på 4500 liter på en runde, så det blir jo mye vann. 

 

Det er grusbanene i Lørenskog som islegges. Asfalt fungerer også, men den tiner fortere til våren. Kenneth og Bjørn venter til det blir fem cm med tele, og det tar gjerne to til tre dager med kuldegrader under -5. Tele er viktig for at vannet ikke skal forsvinne ned i grunnen. Deretter må de brøyte for snø og telelaget må skrapes og kostes for å få det plant. 

 

Så kan man vanne banen. Igjen må det kanskje kostes for snø før man vanner et nytt lag. Sålen bør være 3-4 cm tykk for at skøytene ikke skal skjære igjennom. Da tåler den noe mildvær også. Det tar vel en og en halv time til vannet har blitt til is, og på kalde dager kan det legges flere lag på samme bane. Men da er det ofte en utfordring at banen er full av folk.  

-Hvis det står en hel skoleklasse på isen, så vil vi jo ikke jage de bort, så da må vi kjøre til en annen bane, slår Bjørn fast.  

Jostein forklarer at det er årsaken til at mye av denne jobben må gjøres på kveld og natt når ingen bruker isen. 

- Det er en kostbar jobb, og tar mye av tiden og ressursene våre. Vi er ikke så mange som jobber med dette, og når snøen kommer så må vi lage skispor også. Da blir det jobbing døgnet rundt til tider. Men det viktigere enn noen gang å kunne levere disse utendørstilbudene, nå som så mange andre tilbud er stengt, sier en smilende Jostein.  

To av de som koser seg med den nye skøyteisen er Arne Wilhelmsen og Vilfred Gonzalez 

Arne Wilhelmsen og Vilfred Gonzalez koser seg på den nylagte isen. Lørenskog kommune

 

 

   

-Det er veldig fint at folk får denne muligheten i disse koronatider, så det setter vi veldig pris på. Men det er han som er fra Venezuela som er flinkest til å dra oss ut da, sier Arne og smiler lurt.