Modell for helse-, omsorg- og mestringstilbudet i Lørenskog kommune

Helse- og velferdsblomsten

«Helse- og velferdsblomsten» er en modell som visualiserer helse-, omsorg- og mestringstilbudet i Lørenskog kommune.

Illustrasjon av Helse- og velferdsblomsten - Klikk for stort bildeHelse- og velferdsblomsten

I sentrum av blomsten er innbyggeren. Vi har innbyggeren i fokus, og ser personen som en del av en større helhet. Vi vil se personen i relasjon til sin partner, sin familie, sitt nabolag, sin arbeidsplass og sitt lokalmiljø.

Kronbladene i blomsten illustrerer våre fire omsorgsnivåer.

• Nivå 1 er universelle tiltak for alle, som skal fremme helse og livskvalitet, og utjevne sosiale forskjeller
  • Nivå 2 er helsefremmende og forebyggende tiltak og lavterskeltilbud som i stor grad bidrar til mestring i hverdagslivet
  • Nivå 3 er tjenester i privat eller kommunal bolig
  • Nivå 4 er heldøgns oppfølging i institusjoner og andre boformer

Buen over blomsten illustrerer sektorens seks hovedinnsatsområder for å oppnå en bærekraftig helse- og velferdstjeneste. Sektoren skal styrke den helsefremmende og forebyggende innsatsen, for at flest mulig oppnår helsegevinst. En stor forebyggende innsats i dag kan utgjøre en enorm forskjell for både livskvalitet og økonomiske besparelser på sikt. Tjenestene skal jobbe mestringsrettet, med fokus på hva som er viktig for den enkelt innbygger, deres motivasjon og ressurser. De gode løsningene skaper vi ikke alene i sektoren. De finner vi i samarbeid, med samskaping på tvers av fag og sektorer og med involvering av hele samfunnet. Det vil være behov for å utvikle flere alternative boformer hvor innbyggere kan bo når de har behov for støtte til å mestre livet. Alle tjenester skal ha høy faglig kvalitet, basert på solid og riktig kompetanse om hva som fremmer helse og livskvalitet for innbyggerne. Når innbyggere opplever helseutfordringer, skal vi ha kompetanse til å bidra til at utviklingen snur eller avtar om mulig, lindre plager ved behov og bistå til at den enkelte mestrer livet på tross av helseutfordringer. Riktig bruk av velferdsteknologi vil bidra til at sykdom oppdages tidligere, forebygging blir mer effektivt, og flere bor tryggere og mestrer livet i eget hjem lenger.

På noen områder vil velferdsteknologien kunne være en vesentlig ressurs i tjenestetilbudet til innbyggerne. Ved å bruke teknologien på riktig måte kan vi frigjøre menneskelige ressurser, som vi heller kan bruke andre steder det er behov.

Modellen viser at kommunen bør styrke den tidlige innsatsen for å forebygge behov for mer ressurskrevende tjenester. Det er en sammenheng mellom kostnad og hvor mange innbyggere vi kan nå på de ulike omsorgsnivåene. På nivå 1 og 2 når vi mange innbyggere med en lav kostnad pr innbygger, mens på nivå 3 og 4 er kostnaden pr innbygger vesentlig høyere.