Telefonvarsling når vannet stenges

Noen ganger oppstår det situasjoner som gjør at vi ønsker å varsle deg raskt, eller være sikre på at du har mottatt beskjeden fra oss. Du blir varslet via SMS hvis vi må stenge vannet ditt, eller hvis det skjer noe som kan påvirke drikkevannet ditt. Det er viktig at du er registrert med riktig telefonnummer.

Har du ikke blitt varslet?

Bilder av en rekke mennesker som ser på hver sin telefon - Klikk for stort bilde

For å sikre at flest mulig blir varslet, benytter vi registre med personer og bedrifter satt sammen av data fra en rekke kilder. Bl.a. gjøres det uttrekk fra folkeregisteret, Difis kontaktregister/Altinn og fra teleoperatørenes registre.

Noen opplever å ikke få SMS fra oss når det oppstår problemer med vann eller avløp. Dette kan ha flere årsaker, men den mest vanlige er at mobiltelefonen din ikke er registrert på din adresse. Det kan være du har en annen bostedsadresse i folkeregisteret, eller har telefonen registrert som jobbtelefon.

Sjekk og endre din oppføring på varslemeg.no

Klikk på knappen «Sjekk din oppføring» og følg instruksjonene på nettsiden. Du må ha mobiltelefonen din i nærheten da du får tilsendt en pin-kode på SMS som skal brukes som autentisering. Når du er logget inn kan du enkelt redigere din egen oppføring og registrere ditt telefonnummer på din adresse.

Opplysningene blir behandlet konfidensielt og blir kun brukt til å sende ut telefonvarsling. For deg med hemmelig nummer, er det også mulig å registrere seg i databasen uten at nummeret blir kjent for andre. Kryss av for skjul navn.

Slikt blir du varslet om stenging av vann hos din bedrift

Du kan også få varslinger for andre adresser du har ansvar for i tillegg til din folkeregistrerte bostedsadresse. Du kan legge inn adressen til for eksempel hytta eller arbeidsplassen, eller til en eldre slektning. Registrer telefonnummeret ditt på ønskede adresser på varslemeg.no

Du kan også registrere nøkkelpersoner for din virksomhet i tilleggsregisteret. Dette kan være vaktmester, daglig leder, driftsansvarlig, eiendomsforvalter, styreleder i borettslaget, HMS-ansvarlig, osv.

Innregistrering og vedlikehold av informasjon i tilleggsregisteret utføres av bedriften selv. Bedriften avgjør hvilke personer som skal varsles, og kan når som helst logge seg inn og oppdatere informasjonen.

Kokevarsel

Folkehelseinstituttet har gode råd til deg som har fått varsel om at du må koke drikkevannet. 

Kommunen varsler hvis vi frykter at vannet kan inneholde helsefarlige mikroorganismer, og at vannet derfor kan gi sykdom. Koking dreper mikroorganismer som virus, bakterier og parasitter.

Vannet bør fosskoke et minutt. En vannkoker vil normalt bringe vannet til fosskoking før den slår seg av, og det er tilstrekkelig. Bruker du mikrobølgeovn må du forsikre deg om at vannet fosskoker. Et alternativ til kokt vann kan være flaskevann.

Råd ved endret vannkvalitet og stengt vann

Før vannet stenges

Vi varsler deg på telefon før vannet stenges. Vi sender ut varsel på sms og som talemelding til fasttelefon. I meldingen får du oppgitt når og hvor vannet blir stengt. Tiden du får oppgitt er omtrentlig og vi gir ny beskjed dersom det blir endringer. Det er lurt å fylle opp vann i drikkeflasker og bøtter på forhånd. Vi anbefaler å stenge innvendig hovedstoppekran til boligen/eiendommen dersom det er mulig. Da er det mindre sjanse for å få partikler inn i vannrørene når vannet er tilbake.          

Når vannet er stengt

Du må holde alle vannkraner stengt mens arbeidet pågår og vannet er stengt. Dette er viktig for å unngå skader på ditt sanitærutstyr.

Du bør ikke trekke ned i toalettet når vannet er stengt. Du kan bruke toalettet, men skyll da ned med vann fra bøtter du har fylt opp på forhånd.

Etter at vannet er tilbake

Åpne en kran med kaldt vann for å slippe ut luft og spyle ut partikler. La vannet renne til det er klart. Bruk helst vannkranen som er nærmest vanninntaket til boligen og skru av eventuell sil på tuppen av kranen. Vanligvis vil vannet bli klart igjen når du lar det renne en stund. Dersom det fremdeles er misfarget vann etter å ha tappet kaldt vann i flere timer, bruk vår digitale feilmeldingstjeneste Meld inn feil.       

Råd ved brunt vann

  • Vannet kan være mer eller mindre brunt etter at det har vært stengt hos deg eller i nærheten av deg.
  • Ved mye partikler i vannet bør du unngå å trekke ned i toalettet. Årsaken er at du da kan få partikler/grums i toalettsisternen og dette kan føre til at toalettet blir stående å renne kontinuerlig. Du kan bruke toalettet ved å skylle ned med vann fra bøtter.
  • Ved brunt vann er det lurt å unngå å tappe varmt vann for å hindre grums til varmtvannstanken
  • Utsett lys klesvask til vannet er klart igjen. Hvis du er uheldig og får brunfarge på klesvasken, anbefaler vi at du holder klærne våte til du får vasket dem i rent og klart vann. Tørker klærne, kan de misfarges.
  • Det er ikke farlig å drikke vannet eller bruke det i matlaging.