§ 2-4.Utsett og tidleg skolestart
Kommunen skal la eit barn byrje på skolen det året barnet fyller sju år, dersom foreldra søkjer om det eller samtykkjer og det etter ei sakkunnig vurdering er tvil om at barnet er komme langt nok i utviklinga si til at det bør byrje på skolen det året barnet fyller seks år.
Kommunen kan la eit barn byrje på skolen det året barnet fyller fem år, dersom foreldra søkjer om det eller samtykkjer og ei sakkunnig vurdering viser at det er forsvarleg.
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2023-06-09-30/KAPITTEL_2-1#KAPITTEL_2-1
Utsatt skolestart
Foresatte til barn i førskolealder som vurderer at barnet på grunn av forsinket utvikling vil ha nytte av ett år til i barnehage, kan søke om utsatt skolestart. Foreldre henvender seg til barnehagen og/eller PPT med ønske om utsatt skolestart. Det henvises skriftlig for en sakkyndig vurdering. PPT utreder, vurderer og gir sin anbefaling. Rektor fatter vedtak på bakgrunn av sakkyndig vurdering fra PPT. Vedtaket kan påklages. Henvisning om utsatt skolestart sendes innen 01.nov. året før skolestart.
PPT vil i sin vurdering ta hensyn til barnets kognitive, språklige og sosiale fungering, samt andre særlige forhold som har innvirkning på barnets utvikling. Vurderingen må videre ta utgangspunkt i det tilbudet som barnet vil møte når det begynner på skolen. I vurdering av skoletilbudet vil sentrale faktorer som blir vektlagt være skolens organisering, kompetanse, gruppestørrelse, elevsammensetning og fordeling av generelle styrkingstiltak på 1-4 trinn.
Barn som, etter en samlet vurdering har særlige utfordringer og som med ett ekstra år i barnehagen vurderes til å kunne klare seg uten spesialundervisning ved skolestart, kan kvalifisere til utsatt skolestart.
Tilpasset opplæring er et gjennomgående prinsipp i hele grunnopplæringen. Her fremgår det at «opplæringa skal tilpassast evnene og føresetnadene hjå den enkelte eleven, lærlingen og lærekandidaten». Prinsippet om tilpasset opplæring favner både den ordinære opplæringen og spesialundervisning. I den ordinære opplæringen har ikke eleven rett til noen særskilt tilrettelegging (Udir).
I praksis skal prinsippet om tilpasset opplæring ivareta at barn med særlige behov få en like god utvikling i skole som i barnehage. Barn med store og varige funksjonshemninger, samt barn som vurderes å ha behov for spesialundervisning i store deler av opplæringstiden vil derfor som hovedregel vurderes til å ha best utbytte av å begynne på skolen til ordinær tid.
Tidligere skolestart
Foresatte til barn i førskolealder som ønsker at barnet skal begynne på skolen før skolepliktig alder, kan søke om tidligere skolestart. Loven gir ingen rett til tidligere skolestart, men kommunen skal holde seg innenfor alminnelige forvaltningsrettslige regler som blant annet setter forbud mot usaklig forskjellsbehandling.
Foreldre henvender seg til barnehagen og/eller PPT med ønske om tidligere skolestart. Det henvises skriftlig for en sakkyndig vurdering. PPT utreder og vurderer barnets forutsetninger for tidligere skolestart, samt gir sin anbefaling. PPT skal i sin vurdering ta hensyn til hvor langt barnet har kommet i sin utvikling. Da med særlig vekt på barnets kognitive, språklige og sosiale fungering. Rektor fatter vedtak på bakgrunn av sakkyndig vurdering fra PPT. Vedtaket kan påklages. Henvisning for tidlig skolestart sendes innen 1.mars det året foreldrene ønsker at barnet starter på skolen.