Ansatte i skoler og barnehager i Lørenskog får tredje vaksinedose denne uken

Leder for vaksinesenteret i Lørenskog, Sif Petursdottir de andre ansatte på vaksinesenteret sørger for at de ansatte i skoler og barnehager i Lørenskog får tredje vaksinedose før jul. - Klikk for stort bildeLeder for vaksinesenteret i Lørenskog, Sif Petursdottir de andre ansatte på vaksinesenteret sørger for at de ansatte i skoler og barnehager i Lørenskog får tredje vaksinedose før jul. Jonas Ruud, Lørenskog kommune

På mandagens pressekonferanse ba regjeringen kommunene om å prioritere ansatte i skoler og barnehager for en tredje vaksinedose. Allerede denne uken kan de som jobber i skolene og barnehagene i Lørenskog få sine vaksiner.

Denne artikkelen er over 1 år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Så snart regjeringens pressekonferanse var over, kastet Sif Petursdottir som er leder for Lørenskog vaksinesenter og hennes medarbeidere seg rundt for å organisere dette.

Det første de gjorde var å ta kontakt med alle ansatte på vaksinesenteret for å høre om de har mulighet til å ta på seg ekstravakter til helgen og i neste uke. Tidlig tirsdag morgen ringte de FHIs vaksineforsyning og ba om flere vaksinedoser. Samme kveld kunne invitere de rundt 700 ansatte i skolene og barnehagene i Lørenskog til å bestille seg time.

– Vi er heldige som har så fleksible, engasjerte og dedikerte ansatte. Vi har blitt vant til raske endringer og at vi må hive oss rundt det siste året, og de aller fleste som jeg spurte, meldte seg til tjeneste i helgen, forteller Petursdottir.

Dette betyr at alle som er ansatt i skolene og barnehagene i Lørenskog og som fikk sin andre dose for mer enn 20 uker siden, kan ha fått sin tredje vaksinedose før jul. Med dette vil de være enda bedre beskyttet mot smitte når skolene starter opp igjen på nyåret.