Farevarsel for styrtregn på Østlandet

Det er sendt ut rødt og oransje farevarsel om styrtregn for deler av Østlandet søndag 6. august. Varselet gjelder fra mandag 7. august klokken 07.00 til tirsdag 8. august klokken 22.

Det ventes svært mye nedbør mandag og tirsdag. Nedbøren vil komme både som regn og regnbyger. Mest nedbør ventes fra mandag ettermiddag til tirsdag kveld, med 60-80 mm/24t. Lokalt kan det komme enda mer. Høyest timesverdier ventes å være mellom 20-35 mm/1t. Hendelsen ventes å være mange steder blant de kraftigste de siste 10 år.

Lokale oversvømmelser

Det vil være fare for overvann i tettbygde områder. Se www.varsom.no for mer informasjon. Fare for stengte veier og/eller overvann ved bekke- og elveløp. Mange reiser vil kunne få lenger reisetid. Vanskelige kjøreforhold grunnet overvann og fare for vannplaning.

Følg lokale myndigheters råd

• Følg lokale myndigheters instruksjoner, og råd fra beredskapsmyndigheter.
  • Sjekk veimeldinger.
  • Hold deg unna bratte skråninger, samt bekker med stor vannføring.
  • Følg lokale myndigheters instruksjoner, og råd fra beredskapsmyndigheter.
  • Tilpass farten og kjør etter forholdene og ikke kjør bil i vann dypere enn 30 cm.

Vurder behov for forebyggende tiltak for å redusere potensiell skade på eiendom, bygninger eller gjenstander. Tiltak kan for eksempel være:

• Hold renner og rister rene og åpne, for eksempel foran garasjen og på gårdsplassen. Husk sluket i kjellertrappen og på balkongen og takterrassen.
  • Har boligen eller hytta flatt tak? Tette sluk kan føre til at disse blir til et basseng. Resultatet kan bli at vannet renner over kanten eller inn i boligen – eller i verste fall at takkonstruksjonen kneler under vekten. Bassengeffekten kan også oppstå på balkonger og takterrasser hvis sluket er tett.
  • Sjekk at takrennene og røret som går langs hushjørnene er åpne.
  • Fjern gjenstander hvis det kommer inn vann i garasjen, i kjelleren eller på loftet.
  • Følg med mens regnværet pågår så du kan gjøre tiltak hvis du ser vannansamlinger som kan lede til skade.

For mer informasjon og råd og hva du kan gjøre for å begrense skade som følge av store nedbørsmengder, se https://www.varsom.no/flom-og-jordskred/om-flom-og-jordskred/rad-og-forebygging/rad-til-privatpersoner/

Flom og oversvømmelser

Kommunen gjør forberedende tiltak langs vassdrag og kommunale veier i forkant av den varslede nedbøren. Dersom du kommer over oversvømte områder på det kommunale veinettet kan du ta kontakt med kommunalteknikk på 67 93 42 00. Etter klokken 15 kan vi kontaktes på vakttelefonen 977 57 240.  Hvis det gjelder forhold på overordnet veinett kan vegtrafikksentralen kontaktes på tlf. 175.

• Mindre vassdrag er utsatt for flom. Her kan det hurtig oppstå lokale flommer. Disse overvåker kommunen og iverksetter tiltak ved behov.
  • Det anbefales å ikke nærme seg disse vassdragene, fordi vannet kan undergrave terrenget - uten at det er synlig fra overflaten.
  • Lokale utglidninger kan også oppstå på grunn av store vannmengder.

Informasjon om varselet.

Vi anbefaler at man abonnerer på gratis farevarsler fra varsom.no. Du kan registrere deg via denne lenken: https://abonner.varsom.no/