Første milepæl nådd - Skårersletta er åpnet for gjennomkjøring

Bildet viser en bil som kjører gjennom en nyasfaltert veg med noen nye bygg på venstre side - Klikk for stort bilde Lørenskog kommune, Lars Lilleengen

Tirsdag 1. november kl. 06.00 åpnet vi som planlagt for toveis trafikk og gang- og sykkelforbindelse gjennom den 1055 metere lange Skårersletta.

Avdelingsleder for vei, vann, avløp og renovasjon, Elisabeth Borge, er fornøyd med å ha nådd målet i tide.

– Dette er en viktig milepæl for prosjektet. Vi intensiverte arbeidet nå mot slutten for å bli ferdig til 1. november, sier en engasjert avdelingsleder.

Miljøgate

Når Skårersletta står ferdig skal det bli en hyggelig sentrumsgate med trivelige møteplasser, aktivitet, brede fortau og sykkelveier. Her kan du lese mer om hvordan den ferdige Skårersletta blir.

- Vi åpnet nå også for gang- og sykkelforbindelse, og deler av gang- og sykkeltrafikken vil være på ferdige gangveier av norsk granitt.

Bussen kjører igjennom fra 7. november

Fra 7. november vil også igjen bussen kjøre igjennom Skårersletta. Enkelte bussruter vil bli endret i denne forbindelse. For mer informasjon angående bussruter og stoppesteder, se Ruter sine nettsider.

Noen begrensinger på sideveiene

Det er fortsatt begrensninger på en del sideveier inn til Skårersletta. Krysset Løkenåsveien – Skårersletta er fortsatt stengt, men planen er at det åpnes for trafikk her ved årsskiftet.

Garchinggata vil åpnes først i medio august 2023.

Store tekniske oppgraderinger

– Vi har gjennomført betydelige kommunaltekniske oppgraderinger - under og over bakken, forteller Elisabeth.

• Nye vann, avløp og overvannsrør med tilhørende kummer og tilknytning til omkringliggende eiendommer
  • Nytt avfallssug med mulighet for tilknytning til eiendommer
  • Fjernvarme som er koble til Akershus fjernvarme
  • Utskifting av høyspentkabler, samt ivaretakelse av en del eksisterende kabler
  • Varmesløyfer under fortau og sykkelvei på begge sider av veien
  • Veioppbygging
  • Regnbed med Cortenkasser (i rustfarget stål) for beplantning på begge sider av veien
  • Lysmaster for gatebelysning og fortau på begge sider av veien
  • Ivaretakelse av tidligere signalkabler og annen eksisterende infrastruktur
  • Norsk granitt i kantsteiner og fortau
  • Asfaltering

Mye arbeid gjenstår på begge sider av veien

Det vil fortsatt gjenstå mye arbeider i prosjektet, spesielt overflatearbeider, på begge sidene av veien og fortauene. Vi vil sikre disse arbeidene mot trafikk og myke trafikanter. Til våren og sommeren vil mye av aktivitetene være beplanting og finish på overflatene.

Viktig å ta hensyn til arbeidene som fortsatt vil pågå

– Vi håper på forståelse fra våre innbyggere på at det fortsatt vil pågå arbeid vel et år til, og det er viktig at alle trafikanter tar hensyn til disse anleggsarbeidene. Det vil bli sikret så godt som mulig, men vi anmoder om at folk er litt ekstra årvåkne sier prosjektleder Lars Lilleengen.

Hele prosjektet er planlagt ferdig 30.09.2023.

Bussforbindelse i Skårersletta

Fra 07.11 vil bussforbindelsen gjennom Skårersletta åpne. For oppdaterte rutetabeller og linjekart sjekk Ruter sine hjemmesider - https://ruter.no/reise/rutetabeller-og-linjekart/buss-i-akershus/. Det er linje 120, 125E, 310 og 315 som kjører gjennom Skårersletta.

Bussholdeplassene for rutene vil være utenfor ESSO og utenfor Triaden.

Dette er et kart som viser hvor du kan sykle, kjøre eller gå rundt og i Skårersletta - Klikk for stort bildeOversikt over hvor du kan kjøre, sykle og gå i og rundt Skårersletta etter 1. november Peab