I forbindelse med ombyggingen av Skårersletta har kommunen skiftet ut vann- og avløpsledningene i grunnen. Disse ligger inntil fem meter under bakken. Grunnforholdene i området er svært utfordrende, med mye bløt leire og høy grunnvannstand. For å kunne gjennomføre gravearbeidene på en sikker måte, måtte vi stabilisere grunnen med spunt. Spunt er lange stålplater som vibreres ned i bakken.
I tillegg har vi koblet alle eiendommene langs Skårersletta til det nye hovednettet.
I samme periode som kommunen skal bygge om Skårersletta, skal Triaden bygges om og arbeidene med Skårersletta 50, del 1, begynne.
Endret trafikkmønster
Eiendommene som blir berørt av denne stengingen skal fra anleggsstart ha adkomst via en midlertidig adkomstvei. Denne skal gå fra Garchinggata, inn på baksiden av Skårersletta 53/55 (NAF-gården/APO-kjeden/Rema 1000) og ut i Skårersletta ved NAV-bygget.
Adkomst til Triaden går via Gamleveien, Rådmann Paulsens gate og Skårersletta.
Kart som viser hvordan gående, syklende og bilister skal komme seg fram i anleggsperioden ligger lenger opp på denne siden.
Anleggstrafikk
Anleggstrafikken i forbindelse med prosjektet skal benytte Gamleveien, Garchinggata og Solheimveien.
Skårersletta er åpnet for trafikk, men er fortsatt anleggsområde. Det vil pågå noe anleggstrafikk i gata. Vi oppfordrer derfor alle om å være ekstra oppmerksomme når dere ferdes i Skårersletta. Dette gjelder både myke trafikanter og bilister.
Støyende arbeider, støv, rystelser etc.
Grunnforholdene i Skårersletta er relativt utfordrende, med middels fast til bløt leire. For å stabilisere grunnen skal byggegropa rammes inn av en spunt, som er lange stålprofiler som vibreres eller slås ned i bakken. Dette arbeidet er relativt støyende. Med unntak av noe arbeider i krysset Skårersletta x Garchinggata, og nederst i Garchinggata (inkl. krysset Skårersletta x Garchinggata) er arbeidene under bakken ferdige.
Videre utover våren og sommeren skal vi gjøre arbeider på overflaten, som blant annet å legge stein, asfalt og plante.
Nærliggende eiendommer har blitt kartlagt, og for å holde oppsyn med rystelser, skal prosjektet benytte rystelsesmålere som dokumenterer graden av rystelser.
Veiene blir rengjort etter behov for å unngå for store støvplager i anleggsfasen.