I forbindelse med ombyggingen av Skårersletta skal kommunen skifte ut vann- og avløpsledningene i grunnen. Disse ligger inntil fem meter under bakken. Grunnforholdene i området er svært utfordrende, med mye bløt leire og høy grunnvannstand. For å kunne gjennomføre gravearbeidene på en sikker måte, må vi stabilisere grunnen med spunt. Spunt er lange stålplater som vibreres ned i bakken.
I tillegg skal vi koble alle eiendommene langs Skårersletta til det nye hovednettet. Dette medfører spunting ut til hver side av Skårersletta også. Dette vil sperre for gjennomgående trafikk.
I samme periode som kommunen skal bygge om Skårersletta, skal Triaden bygges om og arbeidene med Skårersletta 50, del 1, begynne.
Med bakgrunn i kombinasjonen av disse faktorene har kommunen, som byggherre og som sektormyndighet for trafikksikkerhet vurdert at det ikke er forsvarlig å lede biltrafikk gjennom området mens arbeidene pågår. Skårersletta blir derfor stengt for biltrafikk fra rundkjøringen ved Triaden (Gamleveien) og fram til krysset ved Løkenåsveien (Salemkirken) i hele anleggsperioden, fra februar 2021 til november 2022.
Endret trafikkmønster
Eiendommene som blir berørt av denne stengingen skal fra anleggsstart ha adkomst via en midlertidig adkomstvei. Denne skal gå fra Garchinggata, inn på baksiden av Skårersletta 53/55 (NAF-gården/APO-kjeden/Rema 1000) og ut i Skårersletta ved NAV-bygget.
Adkomst til Triaden går via Gamleveien og Rådmann Paulsens gate.
Løkenåsveien skal være åpen i hele anleggsperioden, enten med innkjøring fra Garchinggata eller fra Skårersletta. Bussene som i dag kjører i Skårersletta skal kjøre via Løkenåsveien.
Strekningen fra Solheimveien til og med krysset ved Bibliotekgata holdes åpen for trafikk under ombygging.
Når deler av Skårersletta stenges, blir trafikkbelastningen på de andre veiene i området større. Vi vil oppfordre de som har mulighet til å benytte buss, sykle eller gå til å gjøre det. De som er avhengige av bil må velge andre veier.
Kart som viser hvordan gående, syklende og bilister skal komme seg fram i anleggsperioden ligger lenger opp på denne siden.
Anleggstrafikk
Anleggstrafikken i forbindelse med prosjektet skal benytte Gamleveien, Garchinggata og Solheimveien.
Støyende arbeider, støv, rystelser etc.
Grunnforholdene i Skårersletta er relativt utfordrende, med middels fast til bløt leire. For å stabilisere grunnen skal byggegropa rammes inn av en spunt, som er lange stålprofiler som vibreres eller slås ned i bakken. Dette arbeidet er relativt støyende.
Nærliggende eiendommer har blitt kartlagt, og for å holde oppsyn med rystelser, skal prosjektet benytte rystelsesmålere som dokumenterer graden av rystelser.
Veiene blir rengjort etter behov for å unngå for store støvplager i anleggsfasen.