Korrigering: Feie og tilsyn med fyringsanlegg vil inntil videre faktureres med merverdiavgift.

Sist måned gikk vi ut med en beskjed om at årsgebyr for feie- og tilsyn med fyringsanlegg ikke lenger skal inkludere merverdiavgift (moms). Vi har nå mottatt en korrigert melding som sier at gebyret inntil videre skal faktureres med merverdiavgift.

Bakgrunnen for endringen i fakturering av feie- og tilsynsgebyr er en endret tolkning i MVA-håndbokens 19. utgave som ble utgitt i mars 2023. Der er det tatt inn et nytt avsnitt om avgiftsbehandlingen av kommunale gebyrer for feiing og tilsyn av fyringsanlegg. Det fremgår av håndboken at dette er offentlig myndighetsutøvelse som er unntatt fra avgiftsplikt.

Skatteetatens endrede tolkning har ført til en rekke spørsmål fra kommuner og interkommunale brann- og feievesen rundt omkring i Norge. Skatteetaten har ikke kunne gi et klart svar på når endringen skal være gjeldende fra.

På bakgrunn av endringen, og i påvente av avklaringer rundt faktureringen, ble de kommunale årsgebyrene for termin 6 (juni) fakturert uten gebyr for feie- og tilsyn.

Kommunene rådes til å videreføre etablert praksis

Spørsmålet om når endringen trer i kraft er videresendt til Skattedirektoratet som vil gjennomgå området for unntaksbestemmelsen. Skattedirektoratet har anbefalt kommunene og fortsette den praksisen de hadde etablert før den siste utgaven av Merverdiavgiftshåndboken ble publisert, inntil spørsmålet er avklart. Det innebærer at Lørenskog kommunene inntil videre vil beregne merverdiavgift på gebyret for feiing og tilsyn.

Feie- og tilsynsgebyr, termin 6 og 7

Ettersom faktura for kommunale årsgebyr termin 6 ble sendt uten feie- og tilsynsgebyr, må gebyrene faktureres på neste termin. For abonnenter med månedlig fakturering betyr dette at de vil bli fakturert for feie- og tilsynsgebyr for perioden 01.06 – 01.07 sammen med gebyrene for termin 7 (periode 01.07 – 31.07). For abonnenter med kvartalsfakturering vil faktureringen av feie- og tilsynsgebyret for 2. kvartal (periode 01.04 – 30.06) skje samtidig som faktureringen av kommunale gebyrer for 3. kvartal som faktureres på termin 9 (periode 01.07 – 30.09).

Hva skjer videre?

Så snart Skattedirektoratet har foretatt sin gjennomgang av unntaksbestemmelsen og kommer med nødvendige avklaringer, vil vi gjøre eventuelle korrigeringer av gebyret. Hvor lang tid dette vil ta vet vi ikke på dette tidspunktet.

Spørsmål?

Dersom du har spørsmål om feie- og tilsynsgebyret eller selve tjenesten ønsker vi at dette sendes skriftlig på e-post til gebyr@lorenskog.kommune.no, men du kan også ta kontakt med oss på telefon 67 93 42 00.

Merverdiavgiftshåndboken 2023 - Offentlig myndighetsutøvelse

Følgende fremgår av punkt 3-9.2 i MVA-håndboken:

Lovpålagt tilsyn/kontroll (herunder feiing av piper ved behov), gjennomføres for å verne liv, helse, miljø og materielle verdier mot brann og eksplosjon. Slike tjenester ytes med hjemmel i offentligrettslig regelverk, og som ledd i offentlig myndighetsutøvelse. Det skal dermed ikke beregnes merverdiavgift på gebyret. Kommunen kan på grunnlag av privatrettslige avtaler inngå samarbeid med andre kommuner og/eller private underleverandører om den praktiske gjennomføringen av tilsyn og feiing, men det er like fullt offentlig myndighetsutøvelse når den ansvarlige kommunen krever dekning for sine kostnader fra sine egne innbyggere.

Som følge av at omsetning av tjenester som ytes som ledd i offentlig myndighetsutøvelse er unntatt fra merverdiavgiftsloven, er det ikke fradragsrett for inngående avgift på anskaffelser som foretas til bruk i slik virksomhet. I stedet kan kommunen som nevnt kreve kompensasjon etter lov om kompensasjon av merverdiavgift for kommuner, fylkeskommuner mv. (merverdiavgiftskompensasjonsloven). Gebyr for offentlig myndighetsutøvelse anses ikke som økonomisk aktivitet etter merverdiavgiftskompensasjonsloven § 4 andre ledd nr. 4.