Nå etablerer vi nye hundeluftegårder i Lørenskog

Nå etablerer vi tre nye hundeluftegårder i Lørenskog - ved utfartsparkeringen på Sørlihavna, Vennskapsparken på Skårer vest og i Fridtjof Nansens vei på Fjellhamar. Bakgrunnen for dette er at mange av innbyggerne i Lørenskog ønsker flere inngjerdede områder der de kan slippe fri og få sosialisert hundene sine.

– Vi har fått mange henvendelser både fra hundeiere og innbyggere uten hund om at det er behov for flere hundeluftegårder i Lørenskog. Dette er særlig etterspurt i perioden med båndtvang, hvor vi registrerer at mange slipper hundene sine løs på sletter og grøntområde, forteller Anita Heli i avdeling for park, idrett og friluftsliv.

Lørenskog kommune har definert seg som en dyrevennlig kommune. Samtidig er det godt kjent at hundehold er en kilde til å komme ut av isolasjon og ensomhet for mange, en viktig sosial arena. I forbindelse med at teamet ble behandlet i kommunestyret vedtok de folkevalgte at «Kommunen vil derfor strekke seg for å etterkomme behovet for flere hundejorder i kommunen.»

Prøveperiode fram til utgangen av 2024

Vi vil teste ut tre nye hundeparker i kommunen frem til utgangen av 2024. Parkene er plassert på ulike områder i kommunen. Dette er områder som har vært etterspurt av innbyggere tidligere, og hvor det allerede er stor hundeaktivitet.

Retningslinjer for bruk av hundeluftegård.  - Klikk for stort bilde

De tre parkene er Sørlihavna utfartsparkering, Vennskapsparken og et allerede inngjerdet område i Fridtjof Nansens vei på Fjellhamar. Det vil bli satt opp skilt med retningslinjer som de som bruker hundeluftegårdene må følge.

– Vi håper brukerne av hundeluftegårdene følger retningslinjene, slik at prøveprosjektet oppleves som positivt for de fleste. I så fall vil vi vurdere å gjøre hundeluftegårdene permanente, sier Heli.

Ved Kloppaveien på Fjellhamar har det siden 2019 vært en hundeluftegård og denne vil fortsatt være der.

Inngjerdet område med benker utenfor - Klikk for stort bilde