Nå starter arbeidene med nytt tribuneanlegg på Rolvsrud stadion

Vi utvider og oppgraderer Rolvsrud stadion. Hovedbanen ble flyttet og er oppgradert med ny undervarme, drenering og nytt kunstgress i 2023. Vi har også satt opp nytt lysanlegg på banen, gjerder, porter/sluser og ballfangernett. Denne uken starter arbeidene med å bygge nytt tribuneanlegg og andre aktivitetsområder. Entreprenør for arbeidene som starter nå er Ø.M. Fjeld.

I det nye tribunebygget på Rolvsrud får vi garderober, publikumfasiliteter og klubblokaler for Lørenskog idrettsforening og Lørenskog friidrettslag. Vi skal også bygge en 9’er-bane og 5’er-bane for fotball, streetbasket-bane, en sandvolleyballbane, bocciabane, sykkelparkeringer lekeplass og parkanlegg.

Landskapstegning for Rolvsrud stadion. Viser hovedbane, diverse andre baner for fotball, streetbasket, sandvolleyball og annet. - Klikk for stort bildeForeløpig landskapstegning av prosjektet

Planlagt fremdrift

Gravearbeider for tribunebygg og tilhørende vann- og avløpsanlegg skal starte i uke 9. I uke 10 planlegger vi å montere brakkeriggen  på riggområdet sør-øst for byggeplassen. Nedenfor ligger utkast til riggplan for de første delene av gravearbeidene. Vi oppdaterer og distribuerer riggplan når vi gjør endringer som vil ha betydning for omgivelsene.

For å sikre at tribunebygget står trygt og stabilt skal vi fundamentere det ved hjelp av stålkjernepeler som bores ned til fjell. Dette er mindre støyede enn mange andre fundamenteringsmetoder. Dette starter vi med i begynnelsen av april.

I slutten av april skal vi støpe bunnplate for bygget og i starten av sommeren begynner vi å montere selve bygget. Videre planlegger vi å jobbe med taktekking og bygging av yttervegger utover sommeren/høsten, og innredningsarbeider fra høsten 2024 til vinter 2025. I 2025-2026 skal 9’er-bane, 5’er-bane, streetbasket bane, en sandvolleyballbane, bocciabane, sykkelparkeringer lekeplass og parkanlegg etableres.

Her er en overordnet tentativ fremdriftsplan.

ArbeidsomfangTidsperiode
Fase 1
GravearbeiderFebruar 2024 – mai 2024
PelingApril 2024 – mai 2024
BetongarbeiderVår 2024 – sommer 2024
RåbyggSommer 2024
Taktekking/YtterveggerSommer 2024 – høst 2024
InnredningsarbeiderHøst 2024 – vinter 2025
Fase 2 og 3
Utomhusarbeider Vinter 2025 – vinter 2026
Riggplan for anleggsarbeider Rolvsrud stadion i perioden 26.2-8.3.2024 - Klikk for stort bilde
Riggplan for anleggsarbeider Rolvsrud stadion i perioden fra 11.3.2024 - Klikk for stort bilde

Hvordan vil arbeidene påvirke dere som bor og ferdes i området?

Det vil bli noe støy i forbindelse med arbeidene. Det blir også en del anleggstrafikk ut og inn av anleggsområdet for å transportere masser.  Entreprenøren vil gjøre tiltak for å unngå at arbeidene støver for mye og de vil rengjøre veiene de benytter ved behov.

Normal arbeidstid på anlegget er mandag-fredag kl. 07:00-19:00. Hvis vi må arbeide ut over disse tidene, kommer vi til å varsle dette i god tid.

Vil du ha nyhetsbrev og naboinformasjon om kommunens byggeprosjekter i sentrum?

Lørenskog kommune og Ø.M Fjeld vil jobbe aktivt gjennom byggeperioden for å holde alle berørte parter informert om planlagte aktiviteter og om mulige konsekvenser som for eksempel midlertidig endring av kjøremønster, perioder med ekstra støy og økt trafikkbelastning. Denne informasjonen finner du på nettsiden Lørenskog sentrum-nabo. Der kan du legge inn e-postadressen din, så blir du varslet når det kommer nye meldinger.

Ta kontakt med oss hvis du har spørsmål

Se også prosjektets nettside.

Hans-Olav Rosvoll
prosjektleder Ø.M. Fjeld AS