Økning i kommunale årsgebyr 2024

I 2024 øker gebyrene for de kommunale tjenestene vann, avløp, renovasjon, og feiing og tilsyn av pipe og ildsted. Årsaken til dette er lønns- og prisvekst, høyere renter og at det er et stort behov for å rehabilitere gamle vann- og avløpsanlegg i kommunen.

Prisendring fra 2023 til 2024 inkl. mva:

GebyrPris 2023Pris 2024Endring i %
Vann per m³37,0054,8548,24 %
Avløp per m³57,7460,084,05 %
Fastledd renovasjon3 075,903 506,2513,99 %
Renovasjon per liter18,9019,513,23 %
Renovasjon per liter fellesbeholder15,1819,5128,52 % *
Feie og tilsyn627,50720,0014,74 %
*Lav literpris for renovasjon utgår fra 01.01.2024 – alle abonnenter betaler lik literpris.

Her finner d alle gjeldene priser for 2024.

Tjenester til selvkost

Tjenestene leveres til selvkost. Dette betyr at hver husstand betaler hva det koster å ha tilgang til tjenestene – verken mer eller mindre. Kommunen tjener ikke på at gebyrene øker. Kreves det inn for mye i gebyr settes dette på fond og føres tilbake til abonnentene i løpet av fem år, enten ved at gebyret reduseres eller at det ikke økes. På samme måte skal også underskudd på områdene dekkes av gebyrer i løpet av de neste fem årene. Hvert selvkostområde har sitt fond, man kan altså ikke kryssfinansiere en tjeneste med midler fra et annet område. Eksempelvis kan ikke fond for vann finansiere kostnader på avløp.

Rehabilitering av vann- og avløpsanlegg

Store deler av vann- og avløpsnettet i Lørenskog er gammelt og må oppgraderes eller byttes ut. Kommunen må derfor fortsette å prioritere arbeidet med utskifting av vann- og avløpsledninger.

En kartlegging viser 22 % lekkasje på renset drikkevann og at hele 70 % av vannet som renner i avløpsrørene er rent vann, grunnvann og regnvann som ikke trenger å renses. Ved å bytte ut gamle vann- og avløpsrør betaler vi kun for å rense faktisk avløpsvann og sikrer nok og rent vann til alle som bor i Lørenskog.

Se din faktura på kommunens nettside

Du finner dine fakturaer for kommunale gebyrer på https://www.lorenskog.kommune.no/min-side

Ønsker du å endre hvor ofte du mottar faktura for kommunale årsgebyr?

Du kan velge om du vil betale gebyrene 1, 2, 4 eller 12 ganger i året. Det er ikke fakturagebyr på disse fakturaene. Send oss en e-post på gebyr@lorenskog.kommune.no om hvor ofte du ønsker å betale og adressen det gjelder.

Ta kontakt hvis du har spørsmål

Har du andre spørsmål om informasjonen i dette brevet, om kommunale årsgebyr eller din faktura? Send oss en e-post på gebyr@lorenskog.kommune.no.