Ordførere i Osloregionen signerte ambisiøs erklæring om klima og miljø

Ragnhild Bergheim signerer ordførererklæring - Klikk for stort bildeOrdfører Ragnhild Bergheim signerte torsdag 2. juni erklæring om klima og miljø sammen med 50 andre ordførere i Oslo-regionen. Stine Østby Torsdag 2. juni signerte over 50 ordførere i Osloregionen en ambisiøs erklæring om  klima og miljø i Oslo Rådhus. Ordførerne ønsker at Osloregionen skal være Europas ledende hovedstadsregion innen klima og miljø, og erkjenner at lokale forvaltninger spiller en viktig rolle for å begrense den globale oppvarmingen.

Vi må ta tak nå

Ordførererklæringen som ble signert torsdag er en fornyelse og forsterkning av erklæringen som ble undertegnet i 2019 da Oslo var Europeisk Miljøhovedstad. Siden den gang er verdens klima- og miljøtilstand forverret, og endringene er synlige også lokalt i form av ekstremvær, tap av naturmangfold og økosystemer nær kollaps som i Oslofjorden.

- Vi må planlegge for en temperaturøkning på 2-3 grader i vår region. Vi vil oppleve varmere, villere og våtere vær. Dette vil påvirke helsen vår, noen dyrearter vil forsvinne og andre vil komme til. Vi må forberede oss på mer kraftig nedbør, flom og ras. Vi må ta tak nå og vi må gjøre det sammen. Derfor er det flott at så mange ordførere og kommuner står sammen om dette viktige arbeidet, sier Bergheim.

- Den nye ordførererklæringen er tydelig på at kommunene vil jobbe systematisk med å kutte utslipp, bevare naturmangfold og lage handlingsplaner med konkrete tiltak og tallfestede mål.  Kommunene skal bli mer robuste mot klimaendringer, fremme gjenbruksløsninger og bidra til at fremtidig trafikkvekst i byområdene kommer i form av gange, sykkel og kollektivtrafikk. De skal også styrke grønn næringsutvikling og sirkulære løsninger blant annet ved å bruke sin markedsmakt som innkjøpere, understreker Osloregionens direktør Øyvind Såtvedt.

Her kan du lese mer om Oslo-regionsamarbeidet

Gruppebilde ordførere - Klikk for stort bildeOver 50 ordførere i Oslo-regionen har signert en ambisiøs erklæring om klima og miljø. Stine Østby