Vassryddeuka 2023

Container med søppel fra Vassryddeuka 2022 - Klikk for stort bilde Anette Kopperud

Etter en vellykket vassryddeaksjon i 2022 vil vi gjenta suksessen i år. Fra 8. til 17. september gjennomfører kommunen Vassryddeuka hvor vi inviterer innbyggere og frivillige organisasjoner med på en dugnad for å rydde i kommunens vann og vassdrag. Aksjonen er en lokal versjon av Hold Norge Rent sin landsdekkende ryddedugnad, Strandryddeuka.

Sparkesykkel i vassdrag - Klikk for stort bilde Lørenskog kommune

Tips oss!

Vet du om søppel som ligger i en av vannene eller vassdragene våre? Send oss et tips via løsningen Meld en feil.  Avfallet registreres under kategori søppel, element avfall og emne forsøpling.

Les mer om løsningen Meld en feil her.

Du kan også sende oss tips på e-post til komtek@lorenskog.kommune.no. Merk tipset med Vassryddeuka 2023.

Torsdag 14. september vil flere av våre ansatte bruke dagen til å fjerne det avfallet som er kartlagt. Ved hjelp av båt, kano, håv, dregg og magnet håper vi på å dra i land både stort og smått som ikke hører til i vannet. Vi vil også plukke søppel i områdene tilknyttet vann og vassdrag.

Hvordan kan du bidra?

Inviter med deg venner og familie, lag og foreninger for å plukke søppel både i og langs vann. Vassryddeuka er ment som inspirasjon for alle som vil være med å gjøre en innsats for lokalmiljøet. Det er ikke et fast program som må følges, så bidra gjerne en annen dag dersom det passer bedre for deg. Kommunen kan bidra med både engangshansker og søppelsekker, og vil også bistå med å bli kvitt avfallet. Bestilling av engangshansker og søppelsekker, samt avtale om avfall gjøres på e-post til komtek@lorenskog.kommune.no.

Tips til deg som vil bidra

1. Planlegg hvor, når og med hvem du skal rydde.
  2. Tenk på avfallshåndtering før du rydder. Ta kontakt med ditt lokale avfallsselskap eller kommunen før du starter å rydde.
  3. Ta med deg hansker, sekk eller pose ut og plukk søppel. Dette kan for eksempel være langs en elv eller på en strand. Har du tilgang på kajakk eller kano er dette en fin mulighet til å få plukket på steder som ikke er tilgjengelig fra land.

Del gjerne bilder og filmklipp fra aksjonen med Lørenskog kommune på sosiale medier.

Ryddenorge.no/Vassryddeuka 2023

Håndtering av avfallet

Forsøpling og dumping av avfall fører årlig til store ekstrakostnader for kommunen. Under Vassryddeuka har vi  inngått et samarbeid med Ragn-Sells AS. De bidrar med kostnadsfri levering av avfallet som blir plukket gjennom uken, og sørger for trygg og riktig håndtering av avfallet.