Organisasjonskultur

ikon av en hånd som holder tre mennesker - Klikk for stort bilde

Organisasjonskultur kan defineres som de sett av felles normer, verdier og virkelighetsoppfatninger som utvikles i en organisasjon når medlemmene samhandler med hverandre og omgivelsene, og som kommer til uttrykk i medlemmenes handlinger og holdninger på jobben (Henning Bang, Organisasjonskultur, 2011). 

En organisasjonskultur kan ikke vedtas, og det finnes ulike meninger om hvorvidt organisasjonskultur er et fenomen som kan styres eller ikke. Samtidig er det bred oppfatning blant kulturforskere om at organisasjonskultur er noe man i det minste til en viss grad kan påvirke ved å bevisstgjøre hva man ønsker å utvikle og i hvilken retning. 

En begeistret taler foran et stort publikum - Klikk for stort bilde Jonas Ruud / Lørenskog kommune

Vi lever i en tid som krever at vi er endringsvillige, omstillingsdyktige og nyskapende. Det skjer store endringer i økonomien, teknologien, befolkningsutviklingen og samfunnet som påvirker oss som kommune.

For å skape bærekraft må vi jobbe på nye måter i framtiden. Vi må tilpasse oss en kompleks verden med høy endringstakt og høye krav til innovasjon. Da må kommunens organisasjonskultur og styringsmekanismer legge til rette for dette. 

Hvordan legge til rette for en god organisasjonskultur?

En smidig organisasjon som kan møte samfunnsendringene på en konstruktiv måte blir viktig for å nå målene våre. Dette innebærer at vi i strategiperioden vil jobbe med å utvikle kulturen og organisasjonen slik at det ligger til rette for et effektivt samspill, og at det er rom for fleksibel bruk av kompetanse og ressurser.

Det blir også en viktig prioritet å jobbe med å bygge stolthet rundt samfunnsoppdraget, videreutvikle prososial motivasjon og skape større forståelse i organisasjonen for hvordan en kommune styres og fungerer.

Vi vil videreutvikle helhetstenkning, kunnskap om og anerkjennelse for hverandres kompetanse og fagområder. Gjennom å jobbe videre med en åpen organisasjonskultur med utstrakt deling av informasjon, vil vi styrke opplevelsen av tillit. Dette vil ha en motiverende effekt for mange.

Lørenskog kommune skal kjennetegnes av godt samarbeid mellom administrasjon og folkevalgte, godt trepartssamarbeid og godt samarbeid i hver enkelt enhet og på tvers av organisasjonslinjene.

Lørenskog kommune skal oppfattes som en jordnær, inkluderende, mangfoldig og raus organisasjon, hvor medarbeidere og ledere opplever høy grad av tillit. Det er lov til å prøve og feile og rom for å tenke nytt. Det skal være en god balanse mellom effektivitet og tid til uformell prat og relasjonsbygging. Vi skal jobbe sammen mot kommunens felles mål, og alle er verdifulle og viktige i dette felles oppdraget.