Lokale føringer for barnehage og skole

Barnehage- og skoleeier skal legge til rette for og prioritere satsingsområder.
Kommuneplanen er Lørenskog kommunes overordnede styringsdokument for barnehage og skole og angir følgende mål og handlinger:
 

Mål for barnehage og skole
• barn og ungdom skal ha en hverdag i barnehage og skole preget av læring, vennskap og gode opplevelser
• med gode forutsetninger og motivasjon for livslang læring, står ungdommen rustet til erkjennelse, innlevelse, utfoldelse og deltakelse

Handling
Lørenskog kommune skal:
• legge til rette for økt kvalitet i barnehager og skoler gjennom langsiktig og systematisk forbedringsarbeid
• satse på tiltak innen læring, forebygging og tidlig innsats med dokumentert effekt
• legge til rette for høy grad av faglært personell i barnehager og skoler
• sikre høy barnehage- og skolefaglig kompetanse i kommunen som støtte til virksomhetene i barnehager og skoler
• sørge for høy kvalitet, samordning og tilstrekkelig kapasitet på hjelpetjenestene
for barn, unge og deres familier
• sørge for at barn og unge står rustet til å møte morgendagens samfunn, inklusive en ny digital hverdag, gjennom satsning på grunnleggende ferdigheter (kunne lese, regne, uttrykke seg muntlig og skriftlig og bruke digitale verktøy) og kritisk tenkning.

Kommunale planer og strategier som påvirker barnehagenes og skolenes arbeid
Digitaliseringsstrategi 2016-2020 – mål for kommunens digitaliseringsarbeid
Kostholdsplan for barnehage, skole og SFO
Lørenskogskolen gjennomfører alle de frivillige nasjonale kartleggingsprøvene som er regning på 1. og 3. trinn, engelsk på 3. trinn og digitale ferdigheter på 4. trinn.

 

Dagens barnehage og skole i Lørenskog


Oppvekst- og utdanningssektoren har ansvar for barnehage, grunnskole, skolefritidsordning (SFO), tverrfaglig samarbeidssystem for barn og unge, pedagogisk-psykologisk tjeneste, grunnskoleopplæring for voksne, opplæring i norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere og heldagsskole for introduksjonsdeltagere, barnevern,
barnevernvakt, utekontakt, botiltak for enslige mindreårige flyktninger og flyktning- og innvandrertjeneste.
 

Lørenskog kommune har i dag 19 kommunale barnehager, åtte barneskoler og fire ungdomsskoler. Skolene er, sammen med kommunens barnehager, inndelt i fire distrikt med utgangspunkt i kommunens ungdomsskoler.
De kommunale barnehagene består av avdelingsbarnehager. Hver barnehage ledes av styrer med en pedagogisk leder per avdeling. Styrer og pedagogiske ledere utgjør barnehagens lederteam.
 

De kommunale skolene i Lørenskog ledes av et lederteam bestående av rektor, assisterende rektor og inspektør(er). Det øvrige personalet er organisert i lærerteam med teamledere.
 

Kommunen har tilbud om alternative opplæringsarenaer og støttesystemer der inkluderingsperspektivet er førende.
 

Fremtidsbilde


Fremtidens barnehager og skoler er utviklings- og endringsorienterte og trekker i samme retning. De møter nye krav med et kompetent personell og samarbeider tett gjennom et helhetlig utdanningsløp. Barnehager og skoler samarbeider tverrfaglig og med foreldrene for å møte fremtidens krav. Barnehager og skoler har en innbyggerdialog som sikrer god kommunikasjon, økt engasjement og deltakelse. Barn og unge tar vare på sin egen og andres fysiske og mentale helse. De uttrykker stolthet over egen identitet og kultur. Barnehager og skoler inkluderer og verdsetter variasjoner og er
arenaer for forebygging, inkludering og sosial utjevning.