Statlige føringer for barnehage


Barnehager reguleres av Lov om barnehager med forskrifter. Barnehagelovens
bestemmelser om formål og innhold gir retningslinjer for hva som defineres som et barnehagetilbud av høy kvalitet. Hovedformål med kvalitetsarbeidet i barnehagene, er å sikre et likeverdig tilbud av høy kvalitet til alle barn.

FORMÅL MED BARNEHAGEN
Barnehagen skal i samarbeid og forståelse med hjemmet ivareta barnas behov for omsorg og lek, og fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling. […]
 

Lov om barnehage § 1

Rammeplan
Rammeplan er en forskrift til barnehageloven og fastsetter utfyllende bestemmelser om barnehagens innhold og oppgaver. Ny rammeplan trådte i kraft i august 2017.
Barnehagen skal ivareta barnas behov for omsorg og lek, den skal fremme danning, læring og vennskap, samt kommunikasjon og språk. Den skal også ivareta barns rett til medvirkning, og i det, oppmuntre til at barna kan få gitt uttrykk for sitt syn på barnehagens virksomhet. I tillegg beskriver rammeplanen syv fagområder som skal være gjennomgående for barnehagens innhold. Disse er i stor grad sammenfallende med innholdet barnet møter i skolen.


Sentrale styringsdokumenter
For å underbygge prioriteringer og strategier i denne planen, er dokumentene nedenfor lagt til grunn:


St. meld. nr. 41 (2008-2009) Kvalitet i barnehagen – omhandler likeverdig og høy kvalitet i alle barnehager, styrking av barnehagen som læringsarena og at alle barn skal få delta aktivt i ett inkluderende fellesskap.
Meld. St. 24 (2012-2013) Framtidens barnehage – omhandler regjeringens retning for fremtidens barnehagepolitikk både for kvalitet og innhold, ansattes kompetanse og styring av sektoren.
Meld.St.19 (2015-2016) Tid for lek og læringBedre innhold i barnehagen. Meldingen er primært konsentrert om barnehagens innhold og oppgaver. Den omhandler regjeringens ambisjoner om å utvikle innholdet i barnehagetilbudet slik at innholdet utvikles for å møte en ny tid.
Kompetanse for fremtidens barnehage. Revidert kompetansestrategi for kompetanse og rekruttering 2018-2022.