Forebyggende plan for omsorgssvikt og adferdsvansker

Planen skal gi en oversikt over det forebyggende arbeidet i kommunen samt hvordan arbeidet skal organiseres og fordeles mellom virksomhetene i kommunen. I den overordnede, strategiske oppvekstplanen vil målene og formålene for forbyggende arbeid beskrives i tillegg til hvordan samhandling på tvers av fagområder skal foregå.

Oppvekstreformen

Barnevernreformen/oppvekstreformen trådte i kraft 01.01.2022 og ga mer ansvar på barnevernsområdet til kommunene.
Dette er begrunnet i kommunen sin nærhet til familiene og innsikt i deres behov. Reformen regulerer først og fremst barnevernet, men målet i reformen blir kun oppnådd ved samhandling hos alle som er involvert i barn og unges oppvekstmiljø i kommunen. Kommunen skal derfor legge til rette for tverrfaglig samhandling mellom ulike tjenester og nivå. Denne samhandlingen skal synliggjøres i planen og styrke arbeidet med tidlig innsats og forebygging og tilpasse tjenestene etter behovene til familiene.

Det følger av barnevernsloven § 3-1 første ledd; at det er kommunen som har ansvaret for å forebygge omsorgssvikt og adferdsvansker. Videre står det i andre ledd at: Kommunestyret selv skal vedta en plan for kommunens forebyggende arbeid etter første ledd. Planen skal beskrive hva som er målene for arbeidet, hvordan arbeidet skal organiseres og fordeles mellom etatene i kommunen, og hvordan etatene skal samarbeide.

Loven legger også vekt på at kommunen skal fremme gode oppvekstvilkår og sørge for å samordne sitt tjenestetilbud til barn og familier.

Forebygging

Vi deler forebyggende tiltak inn i tre ulike nivåer: universell, selektiv og indikert.

Flere virksomheter, tjenester, lag og foreninger er alle gode bidragsytere for å forebygge atferdsvansker og omsorgssvikt hos barn i Lørenskog. Barnehager og skoler er våre viktigste arenaer for forebygging på alle tre nivåene. Gode lek- og læringsmiljø med kompetente voksne bidrar til en grunnleggende trygghet, livsmestring og tilhørighet.

Universelle tiltak omfatter innsats rettet mot hele befolkningsgruppen uten at det er identifisert individ eller grupper med ekstra risiko. Eksempler på dette er fritidsklubber, ferieaktiviteter, leksehjelp, frivillige organisasjoner med mer.

Selektive tiltak er rettet mot grupper hvor det er kjent at negativ utvikling kan forekomme. Disse tiltakene skal hjelpe til med å motvirke negativ utvikling.
Eksempler på dette kan være Barne- og ungdomsfaglige møter, aktivitetskortet, foreldreveiledning, COS-kurs med mer.

Indikerte tiltak er rettet mot individ med høy risiko eller klare tegn på utfordringer. Eksempler på dette kan være PMTO (Parent Management Training Oregon, støttekontakt, avlastning, barnekoordinator med mer).

Pyramide med tekst: Øverst: "Tilbud som er nødvendig for enkelte". Imellom: "TIlbud som er nyttig for noen". Nederst: "Tilbud som er bra for alle" - Klikk for stort bilde

Oversikt over kommunenes forebyggende tjenester og tiltak

I tabellene under gis en oversikt over de forebyggende tjenester og tiltak inndelt i de ulike tiltaksnivåene beskrevet over. Flere av tiltakene leveres på flere av nivåene, men for å unngå mange repeterende tiltak beskrives de kun på laveste nivå.

Forebyggende tiltak