Fritidserklæringen bygger på FNs konvensjon om barnets rettigheter, artikkel 31:
Partene anerkjenner barnets rett til hvile og fritid og til å delta i lek og fritidsaktiviteter som passer for barnets alder og til fritt å delta i kulturliv og kunstnerisk virksomhet.
Partene skal respektere og fremme barnets rett til fullt ut å delta i det kulturelle og kunstneriske liv og skal oppmuntre tilgangen til egnede og like muligheter for kulturelle, kunstneriske, rekreasjons- og fritidsaktiviteter.
For å gjøre dette mulig, må alle barn få mulighet til å delta jevnlig i minst én organisert fritidsaktivitet sammen med andre. Det skal vi som slutter oss til denne erklæringen jobbe for.
Vårt felles mål
Alle barn og unge i Lørenskog skal ha mulighet til å delta i lek og fritidsaktiviteter.
Gjennom aktivitet opplever barn og unge fellesskap, tilhørighet og mestring.
Vi skal fjerne barrierer for deltakelse og arbeide aktivt for inkludering i fritidstilbud.
Vi vil:
- samarbeide lokalt for å sikre at alle barn og unge får delta jevnlig i minst én fritidsaktivitet sammen med andre.
- synliggjøre fritidsaktiviteter som viktige verktøy for sosial inkludering.
- dele gode ideer og lokale eksempler på hvordan kommunen og frivilligheten kan samarbeide.
- prioritere barn og unges behov og ønsker ved utvikling av fritidsarenaer, og sikre deres medvirkning.
Hvorfor er det viktig med en lokal fritidserklæring?
Alle barn og unge fortjener muligheten til å glede seg over en meningsfull fritid. Lørenskogs fritidserklæring bygger på de samme verdiene og målene som den nasjonale fritidserklæringen, men sier også noe om hvordan vi skal få det til i Lørenskog. Den viser hvordan vi i Lørenskog sammen skal sikre at alle får like muligheter til å delta i fritidsaktiviteter – uavhengig av bakgrunn eller livssituasjon.
Fritid er en viktig arena for sosial tilhørighet, utvikling og trivsel. Noen grupper av barn og unge er underrepresentert i deltakelse i fritidsaktiviteter. Dette gjelder blant annet barn og unge i familier med lav inntekt, barn og unge med minoritetsbakgrunn og de med funksjonsnedsettelser. Barn og unge som opplever å være ekskludert fra fritidsaktiviteter kan oppleve ensomhet, utenforskap og dårligere livskvalitet. Det må vi gjøre noe med.
Løsningene må finnes i fellesskap, og vi må samarbeide på tvers for å nå de. Første steg mot et godt samarbeid er å slutte seg til fritidserklæringen.
Organisering, tilslutning og oppfølging
Lokal erklæringsgruppe
Lørenskog kommune er initiativtaker og part i erklæringen.
Alle som slutter seg til erklæringen utgjør erklæringsgruppen.
Partene forplikter seg til å følge opp og forankre erklæringen i egen organisasjon.
Hva innebærer tilslutning?
Fordeler:
- Invitasjon til 1–2 årlige samlinger for nettverksbygging, erfaringsutveksling og samarbeid.
- Tilgang til grafisk materiell som synliggjør tilslutningen i egne kanaler.
Forpliktelser:
- Laget, foreningen eller organisasjonen forplikter seg til å jobbe aktivt for å oppnå målene i fritidserklæringen.
- Opprette og holde en oppdatert arrangørside i Friskus – Lørenskogs aktivitetskalender, inkludert publisering av relevante aktiviteter i kalenderen.
Hvem kan slutte seg til?
Alle organisasjoner, lag og foreninger som ønsker å bruke erklæringen som rammeverk – eller som allerede jobber i tråd med målene.
Hvordan slutte seg til?
Fyll ut dette skjemaet (kommer).
Se oversikten over hvem som allerede har signert (kommer).
Lokal arbeidsgruppe
Fungerer som oppfølgingsorgan mellom møtene i erklæringsgruppen.
Utarbeider mål og tiltak som kan gjennomføres av partene.
Består av minst to kommunalt ansatte og én representant fra hvert av følgende råd:
- Lørenskog ungdomsråd
- Lørenskog idrettsråd
- Lørenskog musikkråd
- Flerkulturelt nettverk Lørenskog
Arbeidsgruppen kan supplere gruppen med to uavhengige representanter.
Organisering og møtefrekvens
Kommunen fungerer som sekretariat og organiserer møtene.
Det holdes minimum 2 møter i året.
Ansvar og deltakelse
Deltakelse er basert på egeninteresse og selvkost.
Samarbeidet skal bygge på gjensidig nytte og kompetansedeling.
Ved frafall har kommunen og de respektive rådene ansvar for å erstatte sine representanter.