2,24 tonn mindre søppel i naturen!

Vassryddeuka 2023 ble gjennomført fra 8. til 17. september. Og det ga resultater! Etter dugnaden hadde vi fjernet 2,24 tonn avfall i og rundt vann og vassdrag i kommunen.

Full container av avfall som er samlet inn under Vassryddeuka 2023 - Klikk for stort bilde Anette Kopperud

Omtrent 34 prosent av funnene fra frivillige ryddeaksjoner i Norge kan spores til personlig forbruk og sanitæravfall (Holdnorgerent.no). I kommuner uten kystlinje utgjør personlig forbruk en større andel av forsøplingen.

I løpet av aksjonen fant vi gjenstander som blant annet sneip, snus, mat- og drikkevareemballasje, men også større gjenstander som sykler, sykkelvogner, sparkesykler og bildekk. Ikke noe av dette hører til i naturen vår!

Årets resultat var noe lavere enn i 2022, hvor det ble fjernet 2,7 tonn avfall. Vi håper årets resultat viser at det nytter å rydde, og at vi i kommende år stadig vil få et lavere resultat.

Takk for hjelpen!

En stor takk til alle innbyggere som har sendt inn tips om avfall, samt til Ragn-Sells som sørget for kostnadsfri, trygg og riktig håndtering av avfallet.

Bilde fra Vassryddeuka 2023 - Klikk for stort bilde Anette Kopperud