Arbeidene med første etappe av Lørenskogs nye paradegate, Skårersletta, er ferdige

dronebilde av Skårersletta sett fra nord mot sør - Klikk for stort bildeSkårersletta med brede fortau og opphøyd sykkelvei Lørenskog kommune, Farid Dino Omer

Nå er den omfattende jobben med å bygge om Skårersletta til en hyggelig sentrumsgate ferdig. Med brede fortau på begge sider av gaten, gode og sikre kryssingsforhold for myke trafikanter og enveiskjørte sykkelbaner som er opphøyet og atskilt fra kjørebanen er forholdene for de myke trafikantene gode. På begge sider av gata gir planter og trær et grønt preg, samtidig som det tar unna vannet ved store nedbørsmengder og bidrar til å separere fotgjengerne fra sykkel- og biltrafikken.

Omfattende infrastruktur under bakken

I forbindelse med ombyggingen av Skårersletta har kommunen oppgradert store deler av den tekniske infrastrukturen som ligger under gata. Vi har blant annet skiftet ut vann-, overvann- og

Bilde av gult buss-skur - Klikk for stort bildeBuss-stopp i friske farger Lørenskog kommune, Farid Dino Omer

avløpsledningene på hele strekningen og koblet alle eiendommene langs Skårersletta til det nye hovednettet. I dette området ligger ledningene inntil fem meter under bakken. Grunnforholdene her er svært utfordrende, med mye bløt leire og høy grunnvannstand. For å kunne gjennomføre gravearbeidene på en sikker måte, måtte vi stabilisere grunnen med spunt, som er lange stålplater som er slått ned i bakken, for å holde massene på plass.

For å koble boligene i sentrumsområdet til avfallssentralen som ligger ved Lørenskog sykehjem, har vi etablert et underjordisk rørsystem som frakter husholdningsavfallet fra borettslagene og sameiene direkte til avfallssentralen.

Under fortauene og sykkelfeltene har vi lagt gatevarme, strøm- og telekabler, og avfallssug.

Tall og fakta om Skårersletta

• 900 meter lang
  • 24 meter bred
  • To kjørefelt, to fortau og to sykkelfelt
  • 300 meter sideveger
  • 1000 meter grøfter for vann og avløp
  • 1000 meter ledning for avfallssug
  • 6500 meter kantstein
  • 5000 m² granittheller
  • 3000 m² gatestein
  • 200 meter støttemur i granitt
  • 90 lysmaster
  • 8000 m² spunt (lange stålplater som slås ned i bakken for å holde massene på plass ved utgravingene
  • 50 trær
  • 18 500 stauder
  • 80 000 tonn masse som er skiftet ut
  • 30 000 m² asfalt
  • 12 000 m² vannbåren varme
  • Ett teknisk bygg i betong med fasade i cortenstål og torvtak

Når skal snora klippes?

Offisiell åpning av Skårersletta skjer med barnetog og snorklipping 17. mai neste år. Lørdag 25. mai planlegger vi en åpningsfest med aktiviteter for store og små langs store deler av Skårersletta.

Et levende sentrum i Lørenskog

Samtidig som anleggsarbeidene har pågått, har kommunen jobbet med å få på plass gode samarbeid mellom næringsliv, organisasjoner, innbyggere og kommune. Skårersletta skal bli en hyggelig sentrumsgate med trivelige møteplasser, mye aktivitet og folkeliv. Kommunen og næringsforumet «Lørenskog i Utvikling» jobber nå med å etablere et Bylivsforum som er et offentlig/privat samarbeid. Formålet er å jobbe for et mer levende sentrum med et pulserende fellesskap. Her vil det bli muligheter for å engasjere seg fremover, så følg med videre.

Det er ikke avklart når andre etappe, strekningen fra Sigurds vei/Trygves vei til Bibliotekgata, skal permanent bygges om, men midlertidige tiltak på denne strekningen skal utføres både i 2023 og 2024 for å få et helhetlig inntrykk av Skårersletta. I 2023, etter åpningsfesten for etappe 1 av Skårersletta, skal det bygges et nytt gangfelt med et grøntareal på strekningen Sigurds vei til Sverres vei (langs med Skårerparken). Trafikken vil gå som normalt under dette arbeidet. I 2024 skal gangfeltet bygges videre fra Sverres vei til Biblioteksgata med et grøntareal. Det skal bygges et sykkelfelt på hele strekningen Sigurds vei til Biblioteksgata. Veien skal også asfalteres, og arbeidene vil påvirke trafikken i perioder. Arbeidene er planlagt ferdigstilt i 2024.

Skårersletta 70

Skårersletta 70 er planlagt opparbeidet som et parkområde, med bl.a. benker, overvannshåndtering, belysning, tilrettelagt for blant annet foodtrucks og konserter. Arbeidene er planlagt å starte opp etter åpningsfesten for etappe 1 av Skårersletta, og ferdigstilles i 2024.