Lørenskog anbefaler koking av vannet for deler av kommunens innbyggere

Oppdatering onsdag 26. april: Vi har nå hatt gode vannprøver lenge nok til at vi kan friskmelde drikkevannet i Lørenskog.

Det betyr at kokeanbefalingen er opphevet for alle kommunens innbyggere.

Les oppdatert informasjon om vannsituasjonen i Lørenskog.

Bakgrunnen for anbefalingen om å koke vannet er at kvaliteten på vannet fra vår drikkevannskilde Glomma, er blitt betydelig dårligere med økt mengde av grums i vannet. Økningen av partikler i vannet gjør at rensingen ikke blir effektiv nok. I løpet av tirsdag 18. april er det blitt påvist forurenset vann på ledningsnettet i innenfor det varslede området i Lørenskog.

I samråd med Mattilsynet anbefaler vi derfor at man inntil videre koker vannet som skal brukes til drikke og matlagning i denne delen av kommunen. Vann som ikke er kokt kan benyttes til andre formål som for eksempel håndvask og dusjing.

De som bor i området hvor koking av vann anbefales, har mottatt en SMS direkte fra kommunen.

Les mer om hva du bør gjøre når du har mottatt kokevarsel her.

Se også kart nederst på siden over området hvor det anbefales koking av vann som skal brukes til drikke og matlaging.

Denne artikkelen er over 1 år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Vannverket koblet mandag 17. april inn hygienisk sikkert reservevann fra Oslo, Ullensaker og Aurskog-Høland for å redusere egen produksjon. Det betyr at innbyggere i Gjerdrum, Nittedal, gamle Sørum, store deler av Lørenskog inkludert Ahus og Rælingen har hygienisk betryggende vannforsyning.

Vannverket arbeider kontinuerlig for å gjenopprette rent og trygt vann i springen for alle innbyggere, men det antas at situasjonen vil vare noen dager.

Bor du her bør du koke vannet

De som bor innenfor det blåskraverte området anbefales å koke vann som skal drikkes og brukes til matlaging.

Her finner du lenke til kartet i fullskjerm

SMS-varsling ved hendelser på vann og avløp

For å sikre at flest mulig blir varslet, benytter vi registre med personer og bedrifter satt sammen av data fra en rekke kilder. Bl.a. gjøres det uttrekk fra folkeregisteret, Difis kontaktregister/Altinn og fra teleoperatørenes registre.

Noen opplever å ikke få SMS fra oss når det oppstår problemer med vann eller avløp. Dette kan ha flere årsaker, men den mest vanlige er at mobiltelefonen din ikke er registrert på din adresse. Det kan være du har en annen bostedsadresse i folkeregisteret, eller har telefonen registrert som jobbtelefon.

Sjekk og endre din oppføring på varslemeg.no