Spørsmål og svar om drikkevannet i LørenskogLytt til tekstenStopp avspilling Oppdatering onsdag 26. april: Vi har nå hatt gode vannprøver lenge nok til at vi kan friskmelde drikkevannet i Lørenskog. Det betyr at kokeanbefalingen er opphevet for alle kommunens innbyggere. Vi sendte ut SMS til alle som fikk kokeanbefaling i forrige uke om at drikkevannet nå er OK. Denne artikkelen er over 1 år gammel og kan inneholde utdatert informasjon. Spørsmål og svar om kokevarsel og vannkvalitet i Lørenskog Hva er status akkurat nå? Må jeg fortsatt koke vannet? Vi har nå hatt gode vannprøver lenge nok til at vi kan friskmelde drikkevannet i Lørenskog. Det betyr at kokeanbefalingen er opphevet for alle kommunens innbyggere. Vi sendte ut SMS til alle som fikk kokeanbefaling i forrige uke om at drikkevannet nå er OK. Må jeg gjøre noe før jeg kan drikke vannet igjen? Vi anbefaler at før du tar vannet i bruk som drikkevann bør du: la kaldtvannet renne i ca. 5 minutter. deretter tømme varmvannstanken, slik at du får rent vann inn i tanken. Grunnen til at du bør gjøre dette er for å sikre at du får nytt og godt vann inn i rørene dine, og at varmtvannsbereder etter tømming kan fylles opp igjen med rent og godkjent vann. For å tømme varmtvannstanken lar du vannet renne helt til det er kaldt. Du kan for eksempel ta deg en deilig lang dusj med god samvittighet. Må vi som har rent vann fortsatt spare på vannet? Nei. Det er ikke lenger nødvendig for abonnentene i den friske sonen å spare på vannet. Hva er årsaken til at vi ble anbefalt å koke vannet? Årsaken til at det ble sendt ut kokeanbefaling var at vannet i Glomma inneholdt mye grums grunnet regn og snøsmelting. Dette grumset klarte ikke renseanlegget å ta unna, så dårlig vann gikk ut på ledningsnettet. Hva skal jeg gjøre når jeg får beskjed om å koke vannet? Hva kan jeg bruke springvannet til, og hva krever kokt vann? FHI har mer informasjon om hva du skal gjøre når du får kokevarsel. Her følger de viktigste punktene: Alt vann fra springen som drikkes må være kokt først. Et alternativ til kokt vann kan være flaskevann. Vannet må fosskoke. En vannkoker vil normalt bringe vannet til fosskoking før den slår seg av, og det er tilstrekkelig. Ved bruk av mikrobølgeovn må en forsikre seg om at vannet fosskoker. Etter at vannet har fosskokt, må vannet få tid til å avkjøles naturlig, uten tilsetning av isbiter eller lignende. Foruten drikke, bør du bruke kokt vann til: All mat som ikke skal kokes eller varmebehandles over 100 °C Utblanding av saft, og andre produkter som drikkes eller spises Kaffe. Kaffetraktere koker ikke vannet, og vannet til kaffetrakteren må derfor være kokt på forhånd. Andre typer kaffemaskiner bør sjekkes med forhandler Isbiter Skylling av frukt, salat og grønnsaker som ikke skal kokes Tannpuss Ukokt vann kan brukes til: Koking av mat Håndvask. Hendene vaskes med såpe, skylles og tørkes etterpå Dusjing og karbad: Man kan dusje og bade som normalt ved kokeanbefaling, men har man dårlig immunforsvar i kombinasjon med åpne sår, anbefales en rask dusj (ikke karbad) og at man tørker seg godt etterpå. Pass på ikke å svelge vann. Ha særlig kontroll med små barn. Manuell oppvask og oppvaskmaskin: Ved oppvask for hånd må oppvasken skylles med kokt, varmt vann og tørkes godt. Oppvaskmidler med desinfeksjonseffekt er ikke tilstrekkelig. For å oppnå god desinfeksjonseffekt i en oppvaskmaskin må programmet ha en temperatur på minimum 65 ºC når det brukes vanlige husholdningsmaskiner med programlengde på 1 time eller mer. La oppvasken stå og lufttørke. Klesvask Renhold i huset Annet bruk hjemme Barn bør ikke leke med vannet i hagevanningsanlegg, eller bade i barnebasseng i perioder med kokevarsel. Får jeg beskjed når jeg ikke trenger å koke vannet lenger? Ja, vi sender ut ny SMS til alle som fikk kokevarsel. I tillegg legger vi ut informasjon her på nettsiden vår og på sosiale medier. Jeg fikk ingen SMS da kokeanbefalingen gikk ut. Hvorfor ikke og hva kan jeg gjøre? For å sikre at flest mulig blir varslet, benytter vi registre med personer og bedrifter satt sammen av data fra en rekke kilder. Bl.a. gjøres det uttrekk fra folkeregisteret, Difis kontaktregister/Altinn og fra teleoperatørenes registre. Noen opplever å ikke få SMS fra oss når det oppstår problemer med vann eller avløp. Dette kan ha flere årsaker, men den mest vanlige er at mobiltelefonen din ikke er registrert på din adresse. Det kan være du har en annen bostedsadresse i folkeregisteret, eller har telefonen registrert som jobbtelefon. Her kan du sjekke og endre din oppføring på varslemeg.no. Gjør kommunen noe for å fremskynde friskmeldingen av vannet? Ja, Lørenskog har satt i gang tiltak for å øke sirkulasjon og vannforbruk innenfor området som er berørt av kokeanbefalingen. På flere steder innenfor dette området slipper vi ut vannet (spyler ut), og over på overvannsnettet (overvannsnettet er nettet som brukes til å transportere regnvann). På den måten får vi tilført nytt og friskt vann inn i ledningene. Hvilken helserisiko har det vært før varslingen? Innbyggerne i Lørenskog mottok anbefaling om koking før det dårlige vannet nådde vårt ledningsnett. Dersom du fulgte kokeanbefalingen fra mandag kveld har du ikke blitt utsatt for noen helserisiko. Får jeg redusert vannregningen som følge av kokeanbefalingen? Vi vil som følge av kokeanbefalingen se på en prisreduksjon for berørte abonnenter, ref. forbrukerkjøpsloven. Prisavslaget vil stå i forhold til prisen på det vannet som ikke kan drikkes. Hvordan dette løses er ikke avklart enda, men vi vil komme tilbake til dette når hendelsen er tilbakelagt. Publisert av Kristian Olav Hvesser Sist endret 02.05.2023 16.00