Markering av 8. mai for veteraner på Nedre Romerike

Gratulerer med dagen! Ordførerne på Nedre Romerike ser frem til å møte veteraner med følge på markeringen i Ravinen i kveld. Det er om lag 40 påmeldte som deltar sammen med ordførerne i Lillestrøm, Lørenskog, Nittedal og Rælingen.

Samarbeidsrådet for Nedre Romerike (SNR) inviterte regionens veteraner til markering første gang i 2019. Årets markering blir den tredje, ettersom pandemien gjorde det umulig å arrangere slike markeringer i 2020 og 2021. Markeringen finner sted i Rælingens nye storstue Ravinen, som ble åpnet tidlig i september i fjor.

Norge har deltatt i godt over 100 internasjonale operasjoner fra 1947 frem til i dag. Mer enn 100 000 norske kvinner og menn har bidratt, enten som militært personell i militære operasjoner eller med sivile bidrag som sivil ekspertise og i overvåking av fredsoperasjoner. Tysklandsbrigaden i 1947 var den første og er fortsatt den tallmessig største innsatsen. Deltakelsen på dagens markering er en refleksjon av de mange operasjonene Norge har bidratt med personell til. Tysklandsbrigaden er representert sammen med blant annet UNEF Danor 1964, UNIFIL Norbatt, og NATO/Bosnia.

Ordførerne i SNR ønsker med denne markeringen å vise sin respekt og anerkjennelse for den innsatsen veteranene og deres familier har lagt ned for Norge. Det er ikke uten kostnad for hverken veteranene eller familiene deres å delta på våre vegne i disse operasjonene. Kommunene i vår region har derfor alle etablert egne veteranplaner for å sikre en best mulig oppfølging av veteraner og deres familier. Ordførerne er stolte av veteranene og hjemmeheltene her i regionen og ønsker med denne middagen å vise dette.