Stoltrim til nytte, glede og vennskap

Det er nesten litt urettferdig å kalle det stoltrim. Da høres det ut som om vi bare sitter på stoler og vifter med armene. Det er litt mer enn det, ler (stol)triminstruktør Toril Karlsen.

Bilde av frivillig og instruktør Toril Karlsen - Klikk for stort bildeToril Karlsen er frivillig og instruktør for stoltrimdamene på Fjellhamar. Kari-Sofie Jenssen

Og det er det. Etter en god oppvarming med å kaste og slå ballonger, er de i gang med å trene de forskjellige muskelgruppene. Hele kroppen gjennomgås. Her er det dype knebøy, høye beinløft, trening av biceps og triceps, og rygg- og nakkeøvelser står på programmet. Det siste er ikke minst viktig, for i gruppa finnes det flere aktive strikkere.

Endelig noe på Fjellhamar

Dagens gruppe består av ti damer i sin beste alder fra den yngste på 69 år og til den eldste som fyller 90 år i år. Alle damene er fra Fjellhamar, og bor i gangavstand fra Fjellhamar Gård. De er takknemlige for at det endelig er et tilbud til dem på Fjellhamar.
Ruth Båndgard fortalte om hvor kjedelig det var under koronaen, og hun har nå også fått seg ei venninne å gå tur med, nesten hver dag.
De andre er enige. Det fellesskapet de har fått, vennskapet og den gode praten etterpå over kaffekoppen er gull verdt.

Ada Ekstrøm understreker at det tross alt er enklere å få gjort disse øvelsene når de er sammen, enn hjemme hver for seg. Om de er blitt i bedre form siden januar, svarte de litt ulikt på – men som Anne Jacobsen smilte og sa; - Det dreier seg vel mye om vedlikehold.

Bilde av oppvarmingen med ballonger - Klikk for stort bildeDet blir mye tøy og bøy under oppvarmingen med ballonger. Kari-Sofie Jenssen

Sosial møteplass

Alle er velkomne i denne positive og glade trimgruppa. Daglig leder ved aktivitetshuset Trude Hetty Askeland og instruktør Toril Karlsen forteller om en varm og hyggelig gjeng som lyser opp tilværelsen for alle som jobber frivillige på Aktivitetshuset Fjellhamar Gård. Og det er ganske mange frivillige som bidrar i løpet av en uke, for det er stor aktivitet i huset.

Aktivitetshuset Fjellhamar Gård startet opp i september 2022, som et samarbeidsprosjekt mellom Lørenskog kommune og Lørenskog Sanitetsforening. Fjellhamar skulle få sin egen møteplass.

Gruppen som trener stoltrim - Klikk for stort bildeTrening og hygge går hånd i hånd når trimdamene møtes hver torsdag klokka 10.30 på Fjellhamar Gård. Det er plass til flere og det er også åpent for menn! Kari-Sofie Jenssen Daglig leder Trude Hetty Askeland - Klikk for stort bildeTrude Hetty Askeland er daglig leder og inspirator på Aktivitetshuset Fjellhamar Gård. Kari-Sofie Jenssen

Trude Hetty Askeland, daglig leder, koordinerer de mangfoldige aktivitetene. I tillegg er hun bindeleddet mellom kommunen og Fjellhamar Gård.
Trude deltar også aktivt i kafédrift tirsdag og torsdag og «etterskoletidtilbud» til femteklassinger onsdager og torsdager. På tirsdagskafeen er det alltid foredrag og Sanitetsforeninga har flere kveldsarrangementer. Som Trude sier; - her finnes så mange tilbud at alle klarer ikke være med på alt. Det er et luksusproblem.

Bra for folkehelsa

Treningsinstruktør Toril Karlsen forteller at hun sjøl også har stor nytte og ikke minst glede av denne trimmen hver torsdag klokka halv elleve.
Toril er med i Sanitetsforeninga i Lørenskog, og er en av husets frivillige. Hun har en leveregel hun lærte som barn, og som fortsatt gjelder, forteller hun.
- Den største gleden du kan ha, er å gjøre andre glad!
Og det gode humøret og den varme atmosfæren i gruppa har nok Toril også sin del av æren for.

Og som de fleste vet – aktivitet baller ofte på seg. Trimdamene begynner å fortelle litt mer om seg sjøl rundt kaffebordet, etter at dagens treningsøkt er over. De lager langbord og bestiller toast og vafler i kaféen. Trude har bestemt at torsdagens kafé åpner en halvtime før normal tid, for å servere de trofaste trimdamene.

De fleste av damene har også vært på flere av «tirsdagsforedragene» på huset, to er også med på tilsvarende trening på Lørenskog hus på tirsdager, og her synges det i kor og danses folkedans. Det er flere som var aktive i idretten i sine yngre dager. Dette er en aktiv gjeng som inspirerer hverandre. De er levende opptatt av hva som foregår i kommunen. De diskuterer politikk, og er kanskje ikke enige i alt der. Men en ting ar de enige om – Fjellhamar er nå blitt et godt sted å bli gammel.

Sosialt samvær rundt bordet etter en times trim - Klikk for stort bildeSosialt samvær etter en times trim. Fra venstre Ada Elstrøm, Anne Melå Jacobsen, Sigrid Fløttum, Tone Berklev, Randi Solberg, Solveig Nordermoen, Ruth Båndgard og Gunvor Aspestrand. Kari-Sofie Jenssen

Tekst og foto: Kari-Sofie Jenssen, Fjellhamar