Væromslag og utfordrende kjøreforhold fra søndag

Vi forbereder oss på et væromslag i slutten av denne helgen. Fra 20 kuldegrader på lørdag, til snø, sludd, regn og varmegrader søndag og natt til mandag. Væromslaget kan føre til svært krevende kjøreforhold og glatte fortau og gangveier.

Vi forventer også at det kan bli lokale overvannsutfordringer etter hvert som snøfallet går over til regn søndag kveld og natt til mandag. Vi er allerede i gang med å åpne sluk langs kommunale veier som er skjult under snøen for å unngå overvann. Har du sluk som tar unna regnvann på din eiendom, kan det være lurt å grave disse frem allerede nå.

To ansatte i kommunen fester plog på traktor - Klikk for stort bilde Jonas Ruud / Lørenskog kommune

Prioriterer fremkommelighet for bussen

Vi prioriterer måking og strøing langs bussruter først. Deretter kommer fortau/gang- og sykkelveier og andre mindre veier etter det.

Vi kommer til å ha alt tilgjengelig mannskap ute for å måke og strø så lenge det er behov for det, men det vil ta tid før vi har vært over alt. Normalt tar det 8 timer før alle veier har hatt besøk av en brøytebil. Ved store snøfall eller utfordrende forhold, kan det ta lenger tid.

Meld inn manglende strøing

Hvis du du opplever utover mandagen at veien der du bor er uteglemt, kan man melde dette inn via appen Meld en feil

Vurder om du må kjøre mandag

Hvis du ikke må kjøre på mandag kan det være lurt å la bilen stå og heller ta kollektivtransport eller jobbe hjemmefra, hvis du har mulighet for det.

Se også farevarsel fra met.no