4 Ansvar, kanaler og viktige prinsipper
Lørenskog kommune
Hvem har kommunikasjonsansvar?
Vi har alle et ansvar for å holde oss oppdatert og dele nyttig informasjon med hverandre.
Den som har ansvaret for en tjeneste eller fagområde, har et spesielt ansvar for kommunikasjonen.
Hvem har et spesielt kommunikasjonsansvar?
Ordfører har ansvaret for å fronte politiske vedtak.
Rådmannen har det overordnede ansvaret for at kommunikasjonen blir drevet profesjonelt og etisk forsvarlig.
Ordføreren og rådmann har også et særskilt ansvar for krisekommunikasjon.
Kommunikasjonsenheten har fagansvaret for kommunikasjonsarbeidet i kommunen.
Kommunikasjonsenhetens ansvar
Kommunikasjonsenheten skal:
- Sørge for at kommunen har gode kanaler og verktøy for intern og ekstern kommunikasjon.
- Bistå ledelsen og virksom hetene med råd, produksjon av innhold og opplæring innenfor kommunikasjonsfaget.
- Involveres tidlig i store prosjekter og ved mediehenvendelser.
Våre mest brukte kanaler
- alle ansatte
- servicetorget og fysiske møteplasser
- www.lorenskog.kommune.no
- digitale meldingsverktøy
- sosiale medier
- redaksjonelle medier
- folke- og medvirkningsmøter
- politiske saksfremlegg , planer og rapporter
- interne kanaler
Nyttige tips
- Hvem ønsker du å nå?
- Klarer du å forklare det vanskelige på en enkel måte?
- Bruker du rett kanal?
- Er innholdet enkelt å forstå for målgruppen?
- Er tonen i språket vennlig og inkluderende?
- Viser kommunikasjonen noen menneskelige elementer?
- Er kommunikasjonen i tråd med visuell profil?