Område 1: Danning og læring

Fremtidsbilde for barnehage og skole
Lørenskog har et godt oppvekst- og læringsmiljø for alle barn. Barn og unge har gode samspillsferdigheter, og de lærer livsmestring gjennom å ta selvstendige, etiske og bærekraftige valg. De har god psykisk helse og har kunnskap om hvordan de skal mestre eget liv. Ved behov, vet de hvordan de kan søke hjelp. Barn og unge blir respektert for den de er og blir tatt på alvor om de opplever krenkelser.


De er fysisk aktive og stimuleres til varierte og utfordrende aktiviteter. Foreldre, barnehage, skole og kommunens støttesystemer har et godt samarbeid for å ivareta barn og unge på en god måte. Barn og unge medvirker i egen endringsprosess.

Elevene har gode og grunnleggende ferdigheter som gjør dem i stand til å fullføre videregående opplæring og bli gode borgere i et demokratisk samfunn. De unge mestrer krav i utdanning og arbeidsliv, også innen fagfelt vi i dag ikke kjenner.


Barn og unge har god tilgang på digitale verktøy som de bruker på en konstruktiv, kritisk og kreativ måte. Alle blir møtt på sitt utviklingsnivå, tar ut sitt fulle læringspotensial og får muligheten til å bli den beste utgaven av seg selv. De
tar ansvar for eget og andres læringsmiljø på en god måte, blir tatt med på råd om egen situasjon og medvirker til endringer til det beste for dem selv. Barn og unge opplever at barnehage og skole fremmer demokrati og et inkluderende
fellesskap der alle blir hørt og får delta. Barn og unge er omstillingsdyktige og ser nye løsninger for egen framtid.

DANNING I RAMMEPLANEN


«Barnehagen skal støtte barna i å forholde seg prøvende og nysgjerrig til omverdenen og bidra til å legge grunnlag for modig, selvstendig og ansvarlig deltakelse i demokratiske fellesskap. Barnehagen skal fremme samhold og solidaritet samtidig som individuelle uttrykk og handlinger skal verdsettes og følges opp.
Barnehagen skal bidra til at barna kan forstå felles verdier og normer som er viktige for fellesskapet. Barnehagen skal bidra til å fremme barnas tilhørighet til samfunnet, natur og kultur.»

Rammeplan for barnehagen

DANNING I LÆREPLANEN


«I et større perspektiv er skapende læringsprosesser også en forutsetning for elevenes danning og identitetsutvikling. Skolen skal verdsette og stimulere elevenes vitebegjær og skaperkraft, og elevene skal få bruke sine skapende krefter gjennom hele grunnopplæringen.»


Overordnet del – verdier og prinsipper for grunnopplæringen

 

Barnehage

Status for barnehage

To sentrale fagområder som vektlegges i barnehagene, er sosial kompetanse og språk. Alle kommunale barnehager bruker i dag ulike verktøy for å utvikle sosial kompetanse hos barna. Barnehagene bruker ulik metodikk som sikrer barns innflytelse på det som skjer i barnehagen og jevnlig får mulighet til deltakelse i planlegging og vurdering av 

«Overganger 1» Kunstner: Christian Montarou. Foto: Guri Dahl. Sted: Luhr skole

 barnehagens virksomhet.

 Ord som gror – lek og lær er et program for språkstimulering som består av generell språkstimulering i hverdagen og formell språklæring i grupper. Kartlegging viser en forbedring av norskspråklig kompetanse hos minoritetsspråklige barn ved skolestart etter å ha tatt i bruk programmet.

 Videre er det gitt føringer for arbeid med matematikk (SMIL) og natur, miljø og teknikk (NAMIKK). Dette er godt implementert i barnehagene. IKT og barn – et strategidokument for kommunale barnehager er et styringsverktøy for arbeidet med IKT. Alle barnehager har digitale enheter, og Lørenskog kommune har fokus på digitalisering.

 

Fra rammeplanen for barnehage:

BARNEHAGEN SKAL FREMME VENNSKAP OG FELLESSKAP

«I barnehagen skal alle barn kunne erfare å være betydningsfulle for felles- skapet og å være i et positivt samspill med barn og voksne.»

BARNEHAGEN SKAL IVARETA BARNAS BEHOV FOR LEK

«Barnehagen skal gi gode vilkår for lek, vennskap og barnas egen kultur. Leken skal være en arena for barns utvikling og læring og for sosial og språklig samhandling.»

BARNEHAGEN SKAL FREMME LÆRING                                  

«I barnehagen skal barna oppleve et stimulerende miljø som støtter opp om deres lyst til å leke, utforske, lære og mestre.»

MÅL FOR BARNEHAGE

Skole

Status for skole

Elevene i Lørenskog trives gjennomgående godt på skolen. Elevenes læringsmiljø kartlegges årlig på 5. til 10. trinn. Resultatene for 7. og 10. trinn publiseres på Utdanningsdirektoratets nettside skoleporten.no.

 Skolene har god kjennskap til elevenes grunnleggende ferdigheter i lesing, regning og engelsk gjennom læringsdialog knyttet til underveis- og sluttvurdering, samt nasjonale kartleggings- og nasjonale prøver. Nasjonale prøver viser at elevene i Lørenskog over tid har hatt noe bedre resultater enn nasjonalt gjennomsnitt og har de senere år oppnådd resultater på høyde med gjennomsnittet for Akershus. Resultater på kartleggingsprøver og nasjonalt gitte prøver, viser variasjon mellom skolene, og variasjon i resultater fra år til år.

 Læreren leder elevenes læring og utvikling på skolen. Lørenskog er i en implementeringsfase knyttet til programmet PALS (positiv atferd, støttende læringsmiljø og samhandling). PALS er en skoleomfattende innsatsmodell som består av systematiske og effektive forebyggingstiltak og som retter positiv oppmerksomhet mot alle skolens elever. Skolene opplever arbeidet som positivt og samlende for ansatte og elever.

 Lørenskog kommune har fokus på digitalisering, og skolene er i en implementeringsfase hvor målet er at alle elever i Lørenskog har tilgang til egen digital enhet. Dette for å fremme effektivitet, motivasjon og økt læringsutbytte.

 

Fra læreplanen:

«I et større perspektiv er skapende læringsprosesser også en forutsetning for elevenes danning og identitets- utvikling. Skolen skal verdsette og stimulere elevenes vitebegjær og skaperkraft, og elevene skal få bruke sine skapende krefter gjennom hele grunnopplæringen.»

MÅL FOR SKOLE

 

 

PALS

«PALS-modellen er basert på forskning og kunnskap om hvilke tiltak som er virksomme for å fremme et trygt læringsmiljø og sosial og skolefaglig

kompetanse hos elevene. PALS står for positiv atferd, støttende læringsmiljø og samhandling.»

 

■   (NUBU Nasjonalt utviklingssenter for barn og unge)