Område 2: Ledelse

Fremtidsbilde for barnehage og skole

Eier har høye ambisjoner på barn og unges vegne, viser ansvar for kvalitetsutvikling, og stiller krav og støtter ledelsen i utviklings- og endringsarbeid. Barnehager og skoler har trygge og gode læringsvilkår som sikrer best mulig læringsutbytte. Eier og ansatte har god organisasjonsforståelse og forstår sin rolle i det administrative og det politiske systemet.

 Barnehager og skoler har relasjonsbevisste, innovative og mål- og resultatorienterte ledere. De leder lærende organisasjoner til beste for barn og unge. Ledere legger til rette for samarbeid med andre virksomheter og instanser. Ledere innehar bred kompetanse innen ledelse og pedagogikk. Lørenskog kommune er en attraktiv arbeidsplass, som tiltrekker seg de best kvalifiserte søkerne, og beholder erfarne og kompetente ledere.

 Ansatte i skole og barnehage har spesialiserte fagkunnskaper, faglige ferdigheter og utøver sin profesjon på en kvalitativ god måte.

 Barn og unge møter kompetente, åpne, troverdige og engasjerte ansatte som speiler mangfoldet i befolkningen.

VERDIER FOR LØRENSKOG KOMMUNE

Åpen Troverdig Engasjert

 Verdiene skal kjennetegne kommunen i vårt møte med innbyggere og brukere av kommunale tjenester.

STRATEGI FOR KOMPETANSE OG REKRUTTERING

2018–2022 vektlegger fire satsingsområder:

•   Barnehagen som pedagogisk virksomhet

•   Et inkluderende miljø for omsorg, lek, læring og danning

•   Språk og kommunikasjon

•   Barnehagens verdigrunnlag

 

Kompetanse for framtidens barnehage, Kunnskapsdepartementet

OVERORDNET LEDELSE

«Skoleeier, det vil si utdanningsadministrasjon og politikere i kommune, fylkeskommune og styret i private skoler, har ansvar for å følge opp og forbedre kvaliteten på opplæringen i tett dialog med skoler og lærebedrifter/opplærings

kontor.

 

Skoleleder har ansvar for at skolen jevnlig vurderer om organisering, tilrette- legging og gjennomføring av opplæring bidrar til et godt læringsmiljø og best mulig læringsutbytte for elevene.»

 

Utdanningsdirektoratet

Barnehage

Status for barnehage

Barnehageadministrasjon organiserer nettverk og teamutvikling på ledernivå for å støtte utviklings- og endringsarbeid. Barnehageadministrasjon, styrere og pedagogiske ledere i barnehagene har pedagogisk bakgrunn og lederkompetanse.

 Å lede lærende organisasjoner krever ny kompetanse og nye arbeidsoppgaver i den enkelte barnehage. Det er behov for kontinuerlig kompetanseutvikling for styrere og pedagogiske ledere innenfor personalledelse og ledelse av lærings- og danningsprosesser.

«Primary Colours» Kunstner og Fotograf: Edith Lundebrekke. Sted: Kjenn skole

 Det er utarbeidet en kommunal kompetanseplan med utgangpunkt i Kunnskapsdepartementets plan Kompetanse for framtidens barnehage. Kompetanseplanen inneholder en langsiktig del og årlige kompetansetiltak i kommunen. Planen evalueres årlig for å ta hensyn til de behov som er i barnehagene. Et godt barnehagetilbud krever kompetente ansatte som skal sikre at barnehagen oppfyller sitt samfunnsmandat i tråd med barnehageloven.

 Lørenskog satser på etikk i praksis ved at etiske problemstillinger løftes fram og diskuteres i personalgruppene.

 Ved ansettelser tilstreber barnehagene å speile mangfoldet i befolkningen, samtidig balanseres dette med kandidaters kvalifikasjoner og egnethet.


 

 Mål for barnehage

MÅL FOR BARNEHAGE

 

Skole

Status for skole

Skoleadministrasjonen organiserer nettverk og teamutvikling på ledernivå for å støtte utviklings- og endringsarbeid slik at dette bidrar til god læring, utvikling og et godt skolemiljø for den enkelte elev. Skoleadministrasjonen og ledere i skolene har pedagogisk bakgrunn og lederkompetanse. Det tilbys lederutdanning på masternivå, og det rekrutteres skoleledere internt og eksternt.

 Å lede lærende organisasjoner fordrer ny kompetanse og nye arbeidsoppgaver på den enkelte skole. Skolene samarbeider for å utvikle kvalitetskjennetegn for Lørenskogskolen.

 Medarbeiderundersøkelsen viser at ansatte i Lørenskogskolen er godt tilfredse, og at mange ansatte blir lenge i sine stillinger. I rekrutteringsarbeidet er det ønske om flere interne og eksterne søkere til utlyste stillinger.

 Lørenskog satser på etikk i praksis ved at etiske problemstillinger løftes fram og diskuteres i personalgruppene.

 Skolene tilstreber å speile mangfoldet i befolkningen gjennom ansettelser og samtidig balansere dette med kandidaters kvalifikasjoner og egnethet