Område 4: Samarbeid

Fremtidsbilde for barnehage og skole

Samarbeid bidrar til god sammenheng og progresjon i utdanningsløpet.

Det er gode overganger fra barnehage til SFO og barneskole, mellom barnetrinn og ungdomstrinn og mellom ungdomstrinn og videregående opplæring. Lærere og barnehagelærere samarbeider om innhold og arbeidsmetoder som sikrer barnets kompetanse i et helhetlig læringsperspektiv.

Det er gode rutiner for samarbeid innad i virksomheten og på tvers av virksomheter og sektorer til det beste for barn og unge. Foreldre, barn og unge opplever forutsigbarhet og trygghet.

Foreldrene er gjennom åpenhet og dialog, viktige samarbeidspartnere. Sammen bidrar alle aktører til et samspill som kilde til trivsel, utvikling og innovasjon.

 

Barnehage

Status for barnehage

 Barnehagene i Lørenskog samarbeider med foreldrene på individ- og gruppenivå. Dette skjer ved dialog rundt det enkelte barn, samt i det mer formelle samarbeidet gjennom foreldremøter og i etablerte rådsorganer. Foreldres oppfatning av foreldresamarbeid i de kommunale barnehagene kartlegges gjennom brukerundersøkelser. 

«Samhold», Kunstner: Kjersti Wekwlawn Goksøyr. Foto: Siri Adorsen. Sted: Rådhusparken

 

Revidert plan for overgang barnehage, SFO og skole er i en implementeringsfase. Hensikten er at kommunen skal ha gode overgangsrutiner som sikrer et helhetlig utdanningsløp.

Alle barnehager har barne- og ungdomsfaglige møter der foreldre og representanter fra ulike tjenester deltar.

MÅL FOR BARNEHAGE

 

Skole

Status for skole

Skolene i Lørenskog følger opplæringslovens krav om etablering av rådsorganer, gjennomføring av foreldremøter og samarbeid med foreldre om den enkelte elev.

Lørenskog kommune har utarbeidet overgangsrutiner mellom barnehage, SFO og skole, og mellom barneskole og ungdomsskole. Hensikten er at kommunen skal ha gode overgangsrutiner som sikrer et helhetlig utdanningsløp. Det samarbeides i distrikter på tvers av skoleslag for å sikre progresjon og bedre helhet og sammenheng. Videre har kommunen en partnerskapsavtale med de nærliggende videregående skolene.

Plan for kvalitet i SFO er utarbeidet og skal sikre samarbeid med foreldre, ulike tjenester og skole med mål om læring og utvikling.

Alle skoler har barne- og ungdomsfaglige møter der foreldre og representanter fra ulike tjenester deltar.

MÅL FOR SKOLE

«Foreldrene/de foresatte har hovedansvaret for egne barn og de har stor betydning for barnas motivasjon og lærings- utbytte. Samarbeidet mellom skole og hjem er sentralt både i forhold til å skape gode læringsvilkår for den enkelte og et godt læringsmiljø i gruppen og på skolen. En forutsetning for godt samarbeid er god kommunikasjon.

I samarbeidet vil gjensidig kommunikasjon om elevenes faglige og sosiale utvikling og deres trivsel stå sentralt.

Samarbeidet mellom skole og hjem er viktig i hele grunnopplæringen, men vil endre karakter og form etter hvert som elevene blir eldre og får større ansvar for egen læring og utvikling.

Samarbeid mellom skolen og hjemmet er et gjensidig ansvar, men skolen skal ta initiativ og legge til rette for samarbeidet. Opplæringsloven, forskrift til loven og Læreplan- verket danner grunnlaget for samarbeidet, og foreldrene/de foresatte skal ha reell mulighet for innflytelse på egne barns læringsarbeid faglig og sosialt.»

 Læreplanverket for Kunnskapsløftet – prinsipper for opplæringen