Strategier for utvikling- og endringsarbeid

 I arbeid med implementering av strategisk plan for kvalitet i barnehage og skole er gode strategier en forutsetning for å lykkes.

Oppvekst- og utdanningssektorens utviklingsarbeid sikres gjennom forankring i politisk og administrativ ledelse. Videre legges det til rette for helhetstenkning i barnehage og skole, og det prioriteres tiltak som bygger på forskning og erfaring.

 Forskning og statlige initiativ peker mot kollektiv utvikling på arbeidsplassen som et effektivt virkemiddel for å øke kvaliteten på tilbudet. Ved utviklingsarbeid er det en forventing til at ledere har høy bevissthet om valg av virkemidler, avhengig av arbeidets art. Det kan skilles mellom tre former for virkemidler for å bevege seg fra kunnskap til handling:

•        spredning («let it happen» – uforutsigbart og selvorganiserende)

•        formidling («help it happen» – målrettet formidling)

•        implementering («make it happen» – planlagt, regulert og ledet)

(Ogden, 2012)

 For å sikre god implementering av større endringsarbeid, anbefales følgende prinsipper og strategier:

 Kartlegging og analyse av forutsetninger for endring.

•        definere behov for og nytte av ulike tiltak

•        politisk og administrativ ledelse foretar nødvendige prioriteringer knyttet til ressursbruk, intern organisering, planlegging og støtte til medarbeiderne

•        sikre bred tilslutning fra medarbeiderne om det som skal iverksettes

•        foreldre informeres og engasjeres i endringsarbeidet

Implementeringsfasen – systematisk arbeid over tid

•        legge til rette for en helhetlig og felles utvikling i barnehage og skole

•        iverksette forsknings- og erfaringsbaserte tiltak

•        balanse mellom lokal tilpasning og lojalitet til kollektive prosesser og tiltak

•        legge til rette for opplæring og kompetanseutvikling

•        utvikle samarbeidskultur ved vektlegging av relasjoner og møteplasser for drøfting og refleksjon

•        utvikle felles forståelse og integrering i driftsenhetens mål og planer

Evaluering og vedlikehold

•        gjennomføringen – hva er gjort?

•        effekter – virker det?

•        opprettholde og videreføre læring og kompetanseutvikling

•        opplæringsstrategier for nye ansatte

•        etablere vedlikeholdsrutiner

Forebyggende innsatser i skolen – Utdanningsdirektoratet og Sosial- og helsedirektoratet, 2006