Velferdsteknologi

Illustrasjon av netbrett og smarttelefon - Klikk for stort bilde

Kjenner du noen som har gitt kjælenavn til robotgressklipperen sin? Eller omtaler robotstøvsugeren som et familiemedlem? Teknologi er ønsket og verdsatt. Vi kan sitte på bussen og styre vaskemaskinen hjemme, vi kan sitte hjemme og skru på varmen på hytta og vi kan bestille varer fra hele verden levert på dørterskelen. Teknologi gir oss en ny vei til selvstendighet og valgfrihet, og vi har bare sett starten av en stadig raskere utvikling.

Vi bruker ordet velferdsteknologi om alle tekniske løsninger som bidrar til å skape en enklere og tryggere hverdag for både innbyggere og helse- og velferdspersonell. Vi ser at innbyggere som har gode erfaringer med bruk av teknologi i hverdagen ofte har lettere for å ta i bruk velferdsteknologi.

Hvordan lykkes med velferdsteknologi?

Tilrettelegge for at innbyggerne kan anskaffe og ta i bruk velferdsteknologi selv

Vi ønsker å gjøre velferdsteknologi lett tilgjengelig og enkelt å ta i bruk. Både innbyggere og ansatte trenger økt kunnskap om hvordan digitale løsninger kan understøtte livskvalitet, mestring, trygghet, aktivitet og deltakelse. Kommunen skal samarbeide med næringslivet og frivillige organisasjoner om å spre kunnskap om velferdsteknologi, og ferdigheter til å kunne ta det i bruk. På denne måten kan flere skaffe seg velferdsteknologi uavhengig av kommunen. Kommunen kan bistå med velferdsteknologi som er ny, svært dyr eller krever ekstra kompetanse og innsats. Innad i kommunen vil vi være tydelige på hvem som har ansvar for anskaffelse, klargjøring, drift, vedlikehold og respons på de ulike teknologiene. Vi vil undersøke muligheten for å lette prosessen med å anskaffe velferdsteknologi som er kommunens ansvar (for eksempel ved å fjerne vedtaksbehov for alt som faller utenfor "nødvendig helsehjelp").

Etter hvert som teknologien blir rimeligere, lettere å anskaffe og mindre kompetansekrevende, blir den ikke lenger å regne for kommunens ansvar. For eksempel var det for 20 år siden mange som mente at det var kommunens ansvar å kjøpe inn støvsugere og mikrobølgeovner til innbyggere som trengte hjelp til rengjøring eller middagsvarming. I dag ser vi det som en selvfølge at innbyggere kjøper dette selv. For å henge med i den raske utviklingen, må ansatte fokusere bredere enn på et gitt utvalg av teknologi kommunen tilbyr. De må hjelpe innbyggere med å finne fram til teknologi/hyllevare som kan dekke deres behov.

En eldre mann sitter med iPad og får veiledning av en annen mann - Klikk for stort bilde Farid Dino Omer / Lørenskog kommune

Klikk på feltet under for å lese hele historien.

Satse på velferdsteknologi som øker effektivitet og kvalitet i tjenestene

Teknologi kan understøtte trygghet på en måte som menneskelig tilsyn ikke kan. Den fanger øyeblikkelig opp om noen faller på gulvet eller har gått seg bort om natten, mens hjemmetjenesten ville funnet ut dette på neste besøk. Teknologi kan også gi informasjon som gjør at tjenestene raskere kan oppdage for eksempel økende fallfare, og dermed sette inn forebyggende tiltak. Teknologi gir data som kan brukes til å utvikle tjenestene basert på sikrere kunnskap. Vi vil utforske dette mulighetsrommet, innenfor gitt lovregulering.

Teknologi du har hjemme, styrer du selv. På denne måten beholder du kontrollen over eget liv. Mange som har fått velferdsteknologi synes dette er det beste: at de slipper å planlegge livet sitt etter når hjelpen kommer. Velferdsteknologien avlaster tjenestene på enkelte områder, slik at kommunen kan styre de menneskelige ressursene mot oppgaver som mennesker løser best

For å bidra til å utvikle teknologi kommunene og innbyggerne trenger, vil Lørenskog kommune aktivt bidra i utviklingsprosesser. Lørenskog vil inngå i innovative anskaffelsesprosesser for å bidra til å utvikle teknologi vi trenger for å løse framtidens helse- og velferdsoppgaver.  Vi vurderer gevinster av velferdsteknologi både ut fra livskvalitet for innbyggerne og økonomi. Først og fremst skal velferdsteknologi føre til at den enkelte innbygger opplever mestring. Kompetanse og tjenesteutvikling som handler om mestringsarbeid og velferdsteknologi må derfor gå hånd i hånd.

Vi vil fortsette å utforske hvordan teknologi kan bidra til at alle innbyggere får tilgang og eierskap til egne data og større innsyn i prosesser. Teknologien skal bedre åpenhet og kommunikasjon, og bidra til et likeverdig samarbeid mellom kommune, innbygger og pårørende.

E-helse er bruk av informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) for å bedre effektivitet, kvalitet og sikkerhet i helse- og omsorgssektoren, og det er et særlig satsningsområde i årene framover. Dette er en utvikling det vil være naturlig for Lørenskog kommune å være med på. Digital hjemmeoppfølging er en e-helseløsning som innebærer at innbyggeren har medisinsk-teknisk utstyr hjemme, foretar målinger på seg selv og registrerer de, slik at behandlerne kan følge med på utviklingen uten behov for en time på legekontoret eller sykehuset. Den direkte kontakten med behandleren kan også foregå digitalt. Dette er en e-helseløsning Lørenskog vil vurdere å ta i bruk når spesialisthelsetjenesten er klare for å bredde satsningen.

Håkon står i et tomt rom med VR-briller på hodet og kontrollere i hendene - Klikk for stort bilde Farid Dino Omer / Lørenskog kommune

Klikk på feltet under for å lese hele historien.

Utforske velferdsteknologi som øker aktivitet og deltakelse

Vi ønsker at innbyggere bruker teknologi som bidrar til mer fysisk aktivitet, og som gir nye muligheter for å delta i samfunnet. For alle generasjoner gir teknologi sosialt fellesskap, og kan hjelpe innbyggerne å holde kontakt med nettverket sitt. Det blir stadig utviklet nye løsninger for innbyggere som strever med psykiske helseplager. Kommunen ønsker også å bruke teknologi som fremmer større kjennskap til lokalmiljøet, og samarbeid med frivilligheten. Nasjonale føringer peker spesielt på velferdsteknologi som øker aktivitet og deltakelse blant barn og unge med funksjonshemming.