Introduksjon

Dette er en strategi som skal rigge kommunen for fremtiden. Den skal peke ut en langsiktig kurs som er god å styre etter. Den beskriver ikke alt det vi gjør i dag, og er ikke detaljert på virksomheter, avdelinger eller diagnoser.

Strategien er en oppdatering av temaplanen for helse-, omsorg- og mestringssektoren fra 2015. Den skal bidra til å sette økt trykk på de innsatsområdene vi har jobbet etter siden da: forebygging (nå: helsefremming og forebygging), mestring, samskaping og tverrfaglig samarbeid (nå: samskaping), alternative boformer, velferdsteknologi og kompetanse. Den viser også hvordan Lørenskog kommune jobber med «Leve hele livet»-reformen.  

Strategien tar utgangspunkt i kommuneplanens samfunnsdel. Den forteller hvordan sektoren de neste fire årene skal bidra til at hele Lørenskog-samfunnet sammen oppnår visjonene i kommuneplanen om en grønn, trygg og mangfoldig kommune.

Kommuneplanens nye samfunnsdel peker ut fire satsningsområder som legger føringer for kommunens prioriteringer, og viser hvordan disse satsningene henger sammen med arbeidet for FNs bærekraftsmål

De fire satsningsområdene er:  

  • tilhørighet og fellesskap 
  • bokvalitet og inkluderende bomiljø 
  • bred ungdomssatsing 
  • trygg og miljøvennlig transport  
     
FNs bærekraftsmål 1, 3, 5, 8, 10, 11 og 17 - Klikk for stort bildeEt utvalg av FNs bærekraftsmål

Mange gode bidrag 

Mange har vært involvert i denne strategien. Arbeidet startet med en stor workshop med representanter fra mange frivillige organisasjoner, næringslivet og innbyggere. Etter dette har vi hatt flere mindre workshops, blant annet for eldre som bor i omsorgsbolig. Vi har snakket med ansatte, ledere og tillitsvalgte i kommunen.  Vi i helse-, omsorg- og mestringssektoren har vært involvert i blant annet oppvekstreformen, kulturplanen, plan for mobilitet og samferdsel, kommuneplanens arealdel og aldersvennlig kommune. Alle disse prosessene har vist oss at det er mange som jobber for at alle innbyggere i Lørenskog skal ha gode liv, men de kjenner ikke så godt til hverandre. Å bidra til større kjennskap til alle ressursene som finnes i samfunnet, blir en av de viktigste oppgavene for helse- omsorg- og mestringssektoren fremover.  

Hva er et godt liv? 

Dette spørsmålet har vi stilt mange. Vi opplever at det å få hjelp fra det offentlige – det å få tjenester eller økonomisk støtte, er noe mange i stor grad er opptatt av på vegne av andre. Folk bryr seg om hverandre. Mange tenker at naboen, kompisen eller foreldrene ville vært trygge om kommunen tok seg av dem. Om du blir bedt om å svare på vegne av deg selv – hva du tenker om å motta hjelp fra kommunen – svarer du kanskje at du vil klare deg selv eller med så lite hjelp som mulig? Du ønsker sannsynligvis å slippe å være avhengig av andre. De fleste ønsker å ha regien over eget liv selv. 

Tenk etter hva du ønsker for deg selv:  

  • Er et godt liv å stå med lua i hånda på NAV og be om penger? Eller ville du heller velge å få den støtten du trenger underveis – slik at du klarer å stå i et utdanningsløp, klarer å få en jobb og klarer å forsørge familien din? Dette har selvfølgelig betydning for kommuneøkonomien. I stedet for utgifter til sosialstønad har Lørenskog fått en skattebetaler til. Men det viktigste er hva det betyr for din selvfølelse, din livskvalitet og din tro på fremtiden.  

  • Er et godt liv at barnet ditt må flytte til et annet sted for å bli ivaretatt av tjenesteapparatet? Eller ville du heller velge å få veiledning, avlastning eller hjelpemidler hjem for å kunne bo sammen med den du er glad i? En plass i en kommunal bolig kan koste flere millioner pr år, avhengig av typen bolig. Men det viktigste er hva det betyr for dere at dere mestrer å bo sammen. 

  • Er et godt liv at tjenestens kjørerute bestemmer når du får stå opp og legge deg? En innbygger trodde hun trengte hjelp til å komme inn og ut av sengen. En ergoterapeut snudde sengen hennes og viste henne noen enkle triks, og damen ble selvhjulpen. Tjenesten sparer mange besøk. Men det viktigste er at innbyggeren nå kan stå opp når hun selv vil, og se ferdig «Skal vi danse» om kvelden.  

Det vi har hørt er at et godt liv er å disponere dagen sin selv og å ha regien over eget liv. Helse-, omsorg- og mestringssektoren må bidra til at folk får muligheter, tro og krefter til å beholde kontrollen over eget liv, også når livet er vanskelig. Vi vil jobbe helsefremmende og forebyggende. Vi vil hjelpe folk med å finne ressursene sine og oppleve mestring. Vi vil bli gode til å utvikle samfunnet sammen med innbyggerne. Vi vil ta i bruk teknologi og tenke nytt om hvilke boformer som gir muligheter og selvstendighet. Vi trenger også høy kompetanse blant medarbeiderne våre, slik at de er trygge, og kan jobbe for at folk kan:  

  • bo trygt hjemme lengst mulig 
  • ta ansvar for eget liv og egen helse 
  • oppleve å mestre livet 
  • ha regien i eget liv 
  • ha god livskvalitet 
     

Leve hele livet 

«Leve hele livet» er en kvalitetsreform som skal bidra til at eldre kan mestre livet lenger, ha trygghet for at de får god hjelp når de har behov for det, at pårørende kan bidra uten at de blir utslitt og at ansatte kan bruke sin kompetanse i tjenestene. Leve hele livet handler om de grunnleggende tingene som oftest svikter i tilbudet til eldre: mat, aktivitet og fellesskap, helsehjelp og sammenheng i tjenestene.  

Lørenskog kommune jobber godt på alle områdene i «Leve hele livet». Tjenestene er opptatt av å skape forbedringer og iverksette nye løsninger/tiltak i tråd med reformen. Alle innsatsområdene våre i denne planen støtter opp om, og er ment å stimulere til, dette. Du kan lese en politisk sak om reformen her, og vedlegget til den politiske saken viser hvordan Lørenskog kommune jobber med alle de fem innsatsområdene i reformen. 

En strategi for å møte fremtiden

Planen fra 2015 var en temaplan, og inneholdt både overordnede veivalg og tiltak. Vi ser at veivalgene fra denne planen står seg, mens tiltakene bør rulleres oftere. Vi skiller derfor de overordene veivalgene fra tiltakene, og vil heretter kalle planen en strategi. På bakgrunn av denne strategien utarbeides virksomhetsplaner med tiltak. Dette knyttes til budsjettprosessen og økonomiplanen. På denne måten blir tiltakene mer realistiske, og skreddersydd behovene på det aktuelle tidspunktet.

Strategien peker mot en ny måte å yte helse- og velferdstjenester på. Da er det nærliggende å spørre om hvor mye dette skiftet handler om økonomi. Selvfølgelig skal strategien bidra til at innbyggernes penger forvaltes til størst mulig glede for alle. Lørenskog har stor gjeld, og vil i løpet av få år få store utgifter til renter og avdrag. Fremtiden er usikker. Denne strategien vil være førende enten sektoren får mer penger, fortsetter med samme tilgang på midler som nå, eller om vi blir tvunget til spare inn.

Vi trenger hverandre

Du som er medarbeider i kommunen: hver dag går du på jobb for at Lørenskog skal være et godt sted for innbyggerne. I helse-, omsorg- og mestringssektoren betyr dette å skape gode og trygge helse- og velferdstjenester til og sammen med innbyggerne. Vi håper at du opplever denne strategien som samlende, retningsgivende og god å støtte seg til, selv om kvalitet i tjenestene ikke blir skapt av et dokument alene. Det er du som skaper kvalitet. Du som går på jobb og møter innbyggere hver dag. Du som steller sår, veier babyer, hjelper noen med trappetrening, vurderer søknader, lager middag eller ringer en pårørende. Denne strategien handler om deg. Ditt bidrag har ringvirkninger langt utover dine konkrete arbeidsoppgaver. Gjennom din innsats setter vi strategien ut i live. Sammen skaper vi morgendagens robuste tjenester preget av høy kvalitet og effektivitet.

Du som er innbygger, frivillig eller fra næringslivet: Med denne strategien inviterer vi deg til et tettere og morsommere samarbeid. Vi jobber hardt for å bli en bedre samarbeidspartner. Det er fort gjort at andre mister egenkraft og framdrift når kommunebyråkratiet kommer på banen. Vi vil bli bedre på å stimulere til aktivitet uten å ta over, og i større grad bidra inn i prosjekter hvor andre har hånda på rattet. Dette kan skje dersom alle tar utgangspunkt i felles visjoner om livskvalitet og bærekraft og ikke lenger tenker at "kommunen" eier utfordringene. Vi håper at du føler et engasjement for lokalmiljøet, og at denne strategien viser deg hvilke muligheter alle har for å påvirke. Vi håper også at du gjennom strategien får økt kjennskap til hvordan helse-, omsorg- og mestringssektoren vil møte fremtiden, og en større trygghet for at du og dine kjære blir ivaretatt dersom dere trenger noen som er med dere på veien for å mestre livet.