
Åtte steg fra idè til ferdig søknad
1. Søknadsskjema
Du kan søke om byggetiltak på to måter:
Ett-trinns søknad
Ved ett-trinns søknad (skjema 5174) må alle ansvarsretter være på plass før søknaden sendes til kommunen. Denne søknadstypen egner seg best til forutsigbare tiltak som med rimelig sikkerhet vil godkjennes av kommunen.
Tiltak som du kan søke om selv (skjema 5153), uten ansvarlige foretak, vil også bli behandlet i ett-trinn.
To-trinns søknadsbehandling
Ved to-trinns søknadsbehandling søker du først om rammetillatelse (skjema 5174), hvor tiltakets ytre rammer fastsettes. I rammetillatelsen godkjennes ansvarlig søker, i tillegg til selve tiltaket.
Kommunen kan kreve at det framgår av rammesøknaden hvem som tar ansvar for ulike fagområder, for eksempel arkitekturprosjektering. Rammetillatelsen kan inneholde vilkår som må være oppfylt før det kan gis igangsettingstillatelse.
En ramme-/ett-trinnstillatelse er gyldig i 3 år regnet fra vedtaksdato. Dette gir mulighet til å planlegge byggeprosjekter i et lengre perspektiv
Byggesøknad på nett
Søknadsskjemaer for nedlasting (papirutgaver)
2. Beskrivelse av hva du søker om
Legg ved et kort følgebrev som gjør det enkelt for saksbehandleren i kommunen å sette seg inn i hva du søker om. Du må også begrunne eventuelle dispensasjoner.
3. Tegninger og situasjonskart
Følgende skal legges ved
Krav til tegninger og kart
Bruk våre kartportaler, som du kan finne her, for å tegne inn tiltaket i søknaden.
Eksisterende tegninger kan med benyttes så lenge kravene tilfredsstilles. Tegn da tydelig oppå de eksisterende skissene, og vær tydelig på mål og beliggenhet.
4. Beregning av utnyttelsesgrad
Hvor mye du kan bygge på eiendommen din, avhenger av hva reguleringsbestemmelsene eller kommuneplanen tillater av utnyttelse, og hvor mye som er bygd på eiendommen fra før.
Skal du gjøre endringer som fører til økt bygningsvolum på eiendommen, må du beregne den nye utnyttelsesgraden. For å regne ut dette, må du finne ut av hvor store eksisterende bygninger på tomten er.
Du kan bruke godkjente tegninger for eiendommen din, eller måle opp de bygningene og konstruksjonene som skal regnes med.
Har du enkle spørsmål så kan vi veilede deg. Ved kompliserte utregninger anbefaler vi deg å ta kontakt med fagfolk.
Kontakt byggesaksavdelingen
Du finner mer om beregningsgrad i veilederen Grad av utnytting, beregnings- og måleregler
5. Eventuelle dispensasjoner fra lov, planer og forskrifter.
Hvis tiltaket er i strid med lov, plan eller forskrift, må du søke om dispensasjon fra bestemmelsene. Kommunen har anledning til å gi dispensasjon i særlige tilfeller. Søkeren må da vise til hvilke bestemmelser det søkes dispensasjon fra og begrunne hvorfor han mener at kommunen skal gi dispensasjon. Kommunen tar så stilling til dette i sin behandling av saken.
Krav til søknad om dispensasjoner følger av plan- og bygningsloven 19-1. For bestående bygg kan kommunen også unnta tekniske krav etter plan- og bygningslovens § 31-2 fjerde ledd.
Les mer om dispensasjoner
6. Eventuell avkjørselsplan
Hvis du skal endre, opprette eller endre bruken av en avkjørsel i forbindelse med en byggesak, må du sende inn en avkjørselsplan sammen med byggesøknaden. Dette gjelder større bruksendringer, oppføring av nybygg eller opprettelse av flere boliger.
7. Eventuelle uttalelser fra andre myndigheter
I noen saker må du skaffe tillatelse eller samtykke fra andre deler av kommunen, eller fra andre myndigheter.
Dette kan være nødvendig i forbindelse med:
8. Eventuell tiltaksplan for graving og forurensning
Medfører tiltaket graving, og det er mistanke om forurensning i grunnen, må det gjøres grunnundersøkelser. Send en tiltaksplan til kommunen for godkjenning.
Slik håndterer du forurenset grunn